Selvom salget også steg med 20% fra november, er vækstraten lavere end rivalerne Nio og Xpeng.
Leveringer og vækst i 2024
For hele 2024 leverede Li Auto lidt over en halv million køretøjer, hvilket er en milepæl for virksomheden. Til sammenligning leverede Nio 31.138 biler i december, en stigning på 73% år-over-år, mens Xpeng solgte 36.695 biler, en stigning på 82%.
Li Auto har sandsynligvis opnået væksten gennem deres prisvenlige model, Li L6, der blev lanceret i april. Denne model, der er prissat til cirka 250.000 RMB (ca. 234.000 kroner), har øget salgsvolumen. Desuden har virksomhedens fremskridt inden for selvkørende teknologi bidraget til salget. Li Auto planlægger at opdatere sit autopilotsystem i januar, så det integrerer både by- og motorvejsfunktioner.
Prisstrategi og konkurrence
Priskrige blandt store aktører som Tesla og BYD har også presset Li Auto til at tilbyde bedre incitamenter. I november annoncerede virksomheden en kampagne med tre års rentefri finansiering, som gælder for alle modeller frem til slutningen af 2024.
-
-
Udfordringer for Li Auto
Selvom Li Auto har oplevet vækst, står virksomheden over for udfordringer:
- Intens konkurrence: Over 100 mærker kæmper om markedsandele på det kinesiske elbilmarked, hvilket presser priser og marginer.
- Salgsmiks: Der sælges færre premium-modeller som Li L7, L8 og L9, mens salget af den billigere L6 stiger, hvilket sænker gennemsnitsprisen.
- Manglende succes med MEGA-modellen: Den første fuldt elektriske model, MEGA, uden rækkeviddeforlænger, har ikke opfyldt forventningerne. Planer om flere fuldt elektriske modeller er blevet udskudt til 2025.
Er aktien en god investering?
Li Auto aktien handles til cirka 160 kroner per aktie, svarende til 1,2 gange det forventede 2024-omsætning. Det er relativt lavt i forhold til Tesla, der handles til 13 gange sin estimerede 2024-omsætning, selvom Teslas vækst er flad.
Li Auto forventes at øge sin omsætning med 18% i 2024 og yderligere 33% i 2025, ifølge konsensusestimater. Dog presser konkurrence og prisstrategier virksomhedens marginer.
Se kilden til indholdet her.