I 2024 steg DSB’s passageromsætning til over seks milliarder kroner for første gang nogensinde.
Dette bidrog til et samlet resultat før skat på 675 millioner kroner – en fremgang på 250 millioner kroner i forhold til året før.
Det viser selskabets årsregnskab, som blev offentliggjort torsdag.
Det skriver Ekstra Bladet.
Flere rejser trods højere billetpriser
-
-
Antallet af rejser steg med seks procent, og især turene over Storebælt trak væksten op.
Salget af Orange-billetter til de længere strækninger har været medvirkende til fremgangen, selvom mange passagerer har oplevet højere priser på almindelige billetter.
Kritikken af de stigende priser har fyldt en del i debatten, og flere kunder har også givet udtryk for utilfredshed med aflysninger og nedsat kapacitet.
Trods udfordringerne er DSB's kundepunktlighed forbedret markant. 76,6 procent af fjern- og regionaltog ankom til tiden, hvilket er fem procentpoint bedre end året før.
S-togene præsterede endnu bedre med en rekordhøj punktlighed på 96 procent.
Fejl og materielproblemer skaber stadig frustration
DSB fremhæver, at den forbedrede punktlighed skyldes en mere robust køreplan og færre fejl på infrastrukturen.
Alligevel har der været problemer med togkapaciteten, da det har været svært at skaffe reservedele til materiellet.
Det har ført til aflysninger og tog, der midlertidigt blev pillet ud af driften.
DSB står dermed i et paradoks.
På den ene side viser tallene stærke resultater, men på den anden side møder selskabet kritik fra kunder, der oplever forsinkelser, aflysninger og højere priser.
Medvind på skinnerne – men stadig et stykke vej
Selvom DSB i år kan glæde sig over et solidt overskud og bedre punktlighed, er selskabet ikke uden udfordringer.
Passagerernes oplevelse af driftssikkerhed og billetpriser vil fortsat være afgørende for DSB’s evne til at fastholde den positive udvikling i fremtiden.