Kilometerstanden spiller en afgørende rolle for prisen på en brugt bil.
Men en ny undersøgelse viser, at hver tiende bil i Norden har en manipuleret kilometertæller, hvilket betyder, at mange brugtbilkøbere risikerer at betale langt mere, end bilen reelt er værd.
Det skriver cartech-virksomheden Carly i en pressemeddelelse.
Virksomheden, der er en af de førende inden for bildiagnostik, har analyseret over 60 millioner biler globalt og kan konstatere, at fænomenet er udbredt på det danske marked.
Kan koste køberen dyrt
At få justeret kilometertælleren, så bilen fremstår som mindre brugt, kan kunstigt hæve videresalgsværdien.
En sammenligning på Bilbasen.dk viser eksempelvis, at en Skoda Enyaq fra 2021 med 39.000 km kan koste op til 110.000 kroner mere end en tilsvarende bil med 190.000 km.
-
-
Selv mindre kilometerforskelle har betydning.
En Skoda Enyaq fra 2021 med 30.000-50.000 km koster i gennemsnit 274.000 kroner, mens samme model med 80.000-100.000 km typisk sælges for 250.000 kroner.
Kilometerfusk kan dog ikke kun resultere i overbetaling – det kan også give store uventede reparationsomkostninger.
Hvis en bil har kørt væsentligt længere, end køberen får oplyst, kan det betyde slid og skader, der kræver dyre reparationer.
Svært at bevise bedrageri
Fifleriet med kilometertællere er en velkendt problematik i hele EU, og det er svært at afsløre.
Carly advarer om, at manipulation kan foretages hurtigt og uden avanceret udstyr, hvilket gør det vanskeligt for almindelige bilkøbere at opdage svindlen.
Selvom kilometerfusk reelt er bedrageri, er det svært at bevise i retten, da køberen skal dokumentere, at sælgeren vidste besked om den falske kilometertæller.
Ved privat handel kan det derfor være nærmest umuligt at få pengene tilbage, hvis man opdager svindlen efter købet.
Løsning: Tjek bilen før køb
Carly anbefaler, at brugtbilkøbere foretager en grundig kontrol af bilens historik, før de skriver under på en handel.
irksomheden tilbyder en app-løsning, der kan tjekke bilens reelle kørte kilometer, VIN-nummer, batteritilstand og skjulte fejl.
"De fleste privatpersoner, som køber bil, har ikke de kundskaber, som en mekaniker har. Mange oplever det som en utryg situation, at man ikke kan være sikker på, at det, som bliver sagt ved købet, faktisk passer," siger Dali Ati, ansvarlig for internationalisering hos Carly.
Ifølge Carly tager det kun få minutter at kontrollere kilometertælleren med deres OBD-scanner, og det kan potentielt spare køberen for store beløb.
"Alle, som overvejer at købe en brugt bil, bør foretage en kontrol af bilens tilstand. Det kan spare en for både unødvendige udgifter og ubehagelige overraskelser," siger Dali Ati.