Hypet chokoladebar presser priserne: Pistacienødder steget markant

En viral chokoladebar har fået pistacienødder til at stige i pris – og det kan mærkes i både supermarkeder og chokoladefabrikker

Den populære dubaichokolade, der på kort tid er blevet et globalt hit på sociale medier som TikTok, får nu også konsekvenser for pengepungen.

Det skriver Financial Times, og det bekræftes af den britiske nøddeimportør CG Hacking, som melder om pressede priser på grund af stigende efterspørgsel og lavere udbud.

"Pistacieverdenen er i bund og grund udtømt lige nu," siger Giles Hacking fra CG Hacking.

Pistaciepriser stiger med over 35 procent

Et kilo pistaciekerner kostede for et år siden omkring 110 kroner – nu skal forbrugere og producenter af med cirka 150 kroner for den eftertragtede nød.

Det svarer til en prisstigning på over 35 procent, hvilket både rammer dem, der bruger pistacienødder i produktion og almindelige forbrugere, der ser stigende priser på chokolade, is og bagværk.

Den store efterspørgsel er blandt andet drevet af dubaichokoladen – en luksuriøs bar med mælkechokolade, pistaciecreme og den tyrkiske filodej kadayif – som har taget internettet med storm.

Chokoladen er nu også kommet på hylderne i danske supermarkeder.



Dårlig høst og global eksport påvirker markedet

USA og Iran er de to største producenter af pistacienødder på verdensplan, men især en skuffende amerikansk høst sidste år har reduceret udbuddet. Samtidig er kvaliteten på de tilgængelige nødder højere, hvilket betyder, at færre billigere nødder er tilgængelige til masseproduktion.

Ifølge de iranske toldmyndigheder er eksporten af pistacienødder fra Iran til De Forenede Arabiske Emirater steget med over 40 procent det seneste halve år.

Fra overskud til knaphed

Sidste år var situationen den modsatte. Her oversteg udbuddet af pistacienødder efterspørgslen, og priserne faldt – men dubaichokoladen og produktionsproblemer har nu vendt udviklingen.