Prisen på Jaguars nye elbiler ser nu ud til at lande omkring 1,3 millioner kroner frem for de tidligere forventede 885.000 kroner. Udviklingsomkostningerne for de nye modeller anslås at være 13,5 milliarder kroner over de næste fem år.
Ifølge Jaguar Land Rover (JLR) vil den første elbil være en fire-dørs Grand Tourer, der bliver den mest kraftfulde Jaguar til dato og afsløres i slutningen af 2025. Denne model skal være Jaguars første skridt ind i en ny elektrisk fremtid.
Stigende udfordringer
Med denne prisforhøjelse kan Jaguars elbiler blive næsten tre gange dyrere end mærkets populære F-Pace SUV. For at projektet skal være rentabelt, vurderes det, at virksomheden skal sælge omkring 30.000 af de nye modeller årligt.
Jaguar har annonceret, at de vil stoppe produktionen af de fleste af deres nuværende modeller inden årets udgang for at fokusere på elbiler. Det sker dog i en periode med svagere salgstal, faldende efterspørgsel efter europæiske mærker og øget konkurrence fra kinesiske rivaler.
-
-
Ny strategi og kritik
Jaguars rebranding inkluderer tre nye elektriske modeller: en SUV, en Grand Tourer og en sedan. Grand Toureren ventes at blive den første, der ruller ud i 2026.
Som en del af deres strategi præsenterede Jaguar deres designkoncept Type 00 under Miami Art Week. Selvom denne bil ikke vil blive sat til salg, skal den repræsentere virksomhedens nye kreative filosofi og vise deres ambitioner for det elektriske bilmarked.
Jaguar satser på forandring
I forbindelse med overgangen til elbiler har Jaguar genoplivet deres "Copy Nothing"-filosofi og ændret både logo og navn. Den klassiske "brølende kat" bliver erstattet af en "springende kat," og mærkets navn vil fremover blive skrevet som "JaGUar."
Reaktionen fra kunder har dog været blandet. Mange mener, at rebrandingen risikerer at skade Jaguars arv og dets status som et luksusmærke. Samtidig bliver de høje priser kritiseret i en allerede presset bilbranche.
Om Jaguars strategi vil føre dem til succes, eller om det blot bliver en dyr fejltagelse, må tiden vise. For nu har virksomheden i hvert fald formået at skabe opmærksomhed – både positiv og negativ.
Se kilden til indholdet her.