Tesla-aktien er steget næsten 20% den seneste måned, og det skyldes ikke kun et generelt opsving i markedet. Det er især Elon Musks exit fra sin rolle i Trump-regeringen, der nu giver ham mulighed for at vende tilbage til Tesla som topprioritet. Men er det nok til at vende udviklingen?
Musk tilbage på fuld tid
Efter at have forladt den kontroversielle “Department of Government Efficiency” (DOGE), kan Musk igen rette al opmærksomhed mod Tesla. Det kommer på et kritisk tidspunkt. Salget falder, marginerne skrumper, og Cybertruck’en har ikke levet op til hypen.
Men Musk sidder stadig tæt på magten. Flere af hans nærmeste er udpeget til høje poster i NASA og det amerikanske luftvåben – to store kunder hos SpaceX. Og der er rygter om, at Saudi-Arabien er interesseret i at bringe Teslas robotaxier til landet.
-
-
Robotaxierne ruller snart
Tesla planlægger at lancere sin robotaxi-service i Austin, Texas, allerede denne måned. Det kan blive en gamechanger. Markedet for selvkørende delebiler vurderes til at blive op mod 5.200 milliarder kroner globalt.
Her har Tesla en fordel: De laver bilerne, ejer software og opladning, og har en kæmpe flåde klar til brug. Google-ejede Waymo er længere fremme, men de ejer alle deres egne biler og har høje omkostninger. Tesla kan skalere hurtigere og billigere.
Men alt er ikke rosenrødt
Trods opturen har Tesla stadig problemer. Konkurrencen fra kinesiske elbilproducenter vokser. Brandet er blevet svækket. Brugtvognspriserne falder. Og de fleste “first movers” har allerede købt elbil – så hvem er næste kunde?
Oven i det handler Tesla-aktien nu til omkring 180 gange forventet indtjening i 2025. Det er dyrt, selv for en tech-aktie. Hvis Tesla ikke leverer på robotaxi-drømmen, kan der komme en ny nedtur som i 2022.
Elon Musks comeback giver nyt håb til Tesla. Men med høj konkurrence og en dyr aktie er det langt fra en sikker investering. Hvis robotaxierne lykkes, kan kursen eksplodere, men det er stadig en satsning.
Se kilden til indholdet her.