Den japanske regering har annonceret, at Tokyo Metro skal delvist privatiseres. Prisen på aktierne vil ligge mellem 1.100 og 1.200 yen, hvilket giver selskabet en værdi på over 600 milliarder yen (ca. 28 milliarder kroner). Med privatiseringen vil den japanske stat og Tokyo by reducere deres ejerandele til henholdsvis 26,7% og 23,3%.
Tokyo Metro driver den største og mest profitable af Tokyos to metrolinjer, som hver dag transporterer 6,5 millioner passagerer. I 2023 genererede selskabet en omsætning på 19 milliarder kroner og havde et overskud på 3,7 milliarder kroner. Med en profitmargin på 19,5% ser det lovende ud for en succesfuld børsnotering.
-
-
Succes med tidligere privatiseringer i Japan
Japan har allerede gode erfaringer med privatisering af jernbaner. I 1987 blev det statslige jernbaneselskab opdelt i seks regionale selskaber, som i dag både er profitable og kendt for deres punktlighed. Flere af selskaberne har investeret i store projekter som magnettoget mellem Tokyo og Nagoya.
Det forventes, at privatiseringen af Tokyo Metro vil følge samme mønster. Tokyo og de omkringliggende områder har over 38 millioner indbyggere, og metrosystemet er en afgørende del af byens transportinfrastruktur.
Konkurrence og forbedringer
Tokyo Metro vil fortsat have konkurrence fra andre selskaber som JR East, hvilket presser selskabet til at levere høj kvalitet. Samtidig arbejder ledelsen på strukturelle reformer for at reducere omkostningerne og planlægger nye ruter og ejendomsprojekter for at tiltrække flere passagerer. Hvis staten ejer det hele, så er der ingen konkurrence og det reducere selskabets egagement for at forbedre sig.
Fordele for medarbejderne
Det er ikke kun investorerne, der vil nyde godt af privatiseringen. 2% af de nye aktier vil blive tilbudt medarbejderne, hvilket betyder, at også de får del i fremtidens succes.
Japan viser, at privatisering af transportsektoren kan være en økonomisk gevinst både for staten, investorer og ansatte – kan Danmark og Europa lære noget af denne model?