De fleste regner med, at trecifrede millionbeløb i hovedstadens budget går til cykelstier, klimatilpasning eller nye boligområder.
Men en ny kæmpeudgift på 330 millioner kroner har nu ramt København – og den skal bruges på noget, de færreste tænker over i hverdagen, men som i fremtiden kan få stor betydning for både togpendlere og godstransport.
Skal gøre København klar til fremtidens togtrafik
Sund & Bælt har netop sendt første del af et storstilet projekt i udbud: To helt nye overhalingsspor ved Kalvebod, der skal sikre bedre togkapacitet i hovedstaden.
Formålet er at gøre jernbanen klar til de nye muligheder, som opstår, når den længe ventede Femern Bælt-forbindelse mellem Danmark og Tyskland tages i brug.
De nye spor skal hjælpe med at håndtere både passager- og godstrafik i en vigtig jernbanekorridor fra Roskilde over København Syd til Lufthavnen.
-
-
Byggearbejde starter i 2026
Arbejdet med at gøre plads til de nye spor starter i foråret 2026 og forventes færdigt i 2028. Første fase omfatter jordarbejde, afvanding og konstruktioner.
Projektet er ikke bare en lokal investering – det er en del af det transeuropæiske transportnetværk TEN-T, og det har allerede opnået støtte fra EU.
Lov vedtaget og støtte givet
Folketinget vedtog loven om projektet den 4. april 2024, og med Infrastrukturplan 2035 er der samlet afsat 712,6 millioner kroner til hele opgraderingen af Øresundsbanen – herunder de to overhalingsspor ved Kalvebod.
Ifølge Trafikstyrelsen kan sporene anlægges uden væsentlige miljømæssige konsekvenser, og projektet har derfor fået grønt lys.
Læs mere hos MigOgKbh.dk