Kinesiske bilproducenter fører an i innovation: VW, Mercedes og BMW står over for nye udfordringer med elbiler

Hybridbiler med "range extenders" er blevet en stor succes i Kina, verdens største marked for elbiler. Denne udvikling skaber nye problemer for tyske bilproducenter som Volkswagen, BMW og Mercedes.

En "range extender" er en teknologi, der gør det muligt for elbiler at køre længere uden at skulle genoplade batteriet. Dette opnås ved hjælp af en indbygget generator, som automatisk aktiveres, når batteriet er ved at løbe tør, og genererer den nødvendige elektricitet til at fortsætte kørslen.

Denne teknologi har især fået stor opmærksomhed i Kina, hvor hybridbiler med "range extenders" oplever markant salgsfremgang. Ifølge en rapport fra FAZ er det kinesiske mærke Li Auto blandt de største succeser på markedet med denne type køretøjer.

En voksende trend i Kina

Xing Zhou, en bilindustriekspert fra konsulentfirmaet Alix Partners, forudser, at der inden for to år vil blive solgt over to millioner køretøjer med "range extenders" årligt i Kina. Han mener, at denne teknologi kan accelerere tilbagegangen for traditionelle benzin- og dieselbiler i landet.



Tyske bilproducenter mangler på markedet

Denne udvikling udgør en udfordring for tyske bilproducenter, der allerede kæmper med stigende konkurrence på det kinesiske marked. Ingen af de store tyske mærker, som BMW eller Mercedes, tilbyder i øjeblikket modeller med "range extenders". Volkswagen anvender teknologien i USA, men har ingen planer om at introducere den i Europa eller Kina, selvom efterspørgslen stiger.

Alix-eksperten Xing Zhou kalder dette en "teknologisk kløft" i de tyske producenters modelprogram. Andre producenter som Stellantis og Hyundai har allerede annonceret modeller med "range extenders," hvilket yderligere presser de tyske giganter.

Kinesiske mærker satser på Europa

Den kinesiske producent BYD er overbevist om, at hybridbiler med indbyggede generatorer også vil finde vej til det europæiske marked. Ifølge BYD's topchef Stella Li forventes denne type køretøjer at blive populære blandt europæiske kunder allerede i efteråret, rapporterer FAZ.

Mens kinesiske bilproducenter og andre internationale aktører fører an i udviklingen af hybridbiler med "range extenders," står tyske bilproducenter over for en teknologisk udfordring. Hvis de ikke reagerer hurtigt, risikerer de at miste markedsandele i både Kina og Europa, hvor interessen for denne innovative teknologi fortsætter med at vokse.

Se kilden til indholdet her.

Artiklens Tags: