Toyota, verdens største bilproducent, rapporterede et fald i profitten til 573,7 milliarder yen (ca. 3,4 milliarder euro) for kvartalet, der sluttede i september, sammenlignet med næsten 1,28 billioner yen (ca. 7,8 milliarder euro) samme periode sidste år.
Honda så en nedgang på 15% i driftsindtjeningen, mens Nissan annoncerede planer om at skære 9.000 jobs på grund af faldende salgstal.
Alle tre producenter kæmper med faldende salg i Kina. Toyota oplevede et fald på over 10% i salget i årets første ni måneder og nævnte øget priskonkurrence som en af hovedårsagerne. Honda og Nissan rapporterede lignende problemer, hvor sidstnævnte så et fald på over 5% i Kina i første halvår af regnskabsåret.
Kinesiske bilproducenter tager føringen
Japanske producenter står over for intens konkurrence fra kinesiske bilproducenter som BYD, Zeekr og Nio, der tilbyder overkommelige og teknologisk avancerede el- og hybridbiler. Disse kinesiske virksomheder har set en kraftig vækst i salget, både lokalt og internationalt.
Ifølge Felipe Munoz, bilanalytiker hos JATO Dynamics, er det i de nye markeder som Sydøstasien og Latinamerika, hvor kampen er mest intens.
"Japanske bilproducenter har en stærk tilstedeværelse i Sydøstasien, men det er også her, kinesiske biler vinder hurtigt frem," siger Munoz ifølge BusinessInsider.
Elektriske udfordringer for Japan
Japanske bilproducenter har primært fokuseret på hybridteknologi i stedet for fuldt elektriske køretøjer, en strategi der har haft succes i markeder som USA og Europa.
Men denne tilgang skaber problemer i Kina, hvor efterspørgslen efter elbiler stiger hurtigt, især inden for segmentet med modeller til under 10.000 USD.
Han advarer også om, at japanske producenter risikerer at blive for afhængige af stagnante markeder som USA og Europa, mens de sakker bagud i vækstmarkeder som Kina.
-
-
Skift i strategi for japanske producenter
Der er tegn på, at de japanske bilproducenter forsøger at ændre kurs. Nissan har annonceret planer om at fremskynde lanceringen af nye elbiler i Kina og hybride modeller i USA. Samtidig planlægger Toyota at udvide produktionen i Kina for bedre at konkurrere med lokale aktører.
En talsmand fra Nissan udtalte, at virksomheden tager skridt til at imødekomme markedets og kundernes behov, inklusive lancering af nye produkter. Derudover ser Nissan et potentiale for øget salg af nye modeller, især i USA.
Fremtidige udfordringer
På trods af strategiske justeringer står japanske producenter over for nye udfordringer. Donald Trump's nylige sejr ved det amerikanske præsidentvalg kan føre til nye handelsbarrierer, såsom højere toldsatser på biler importeret fra Mexico, hvilket vil påvirke mange japanske bilproducenter med fabrikker i landet.
Honda's Executive Vice President Shinji Aoyama advarede om, at sådanne toldsatser kunne få betydelige konsekvenser for japanske bilproducenter. Branchen står over for en vigtig periode, hvor det vil kræve innovative løsninger og strategisk tilpasning for at genvinde momentum.