En fejl hos Nordea Pension har betydet, at kunder har fået forkerte afkast i to år.
Fejlen blev opdaget efter opkøbet af Topdanmark Liv, og mens størstedelen af kunderne får en positiv justering, er 80 personer særligt negativt påvirkede.
Fejl i afkast rammer kunder hos Nordea Pension
I to år har en fejl i Nordea Pension ført til, at kunderne har fået et forkert afkast på deres pensioner.
Det skriver Børsen, som har talt med selskabets administrerende direktør, Vivian Byrholt.
"Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg er rigtig ked af det. Jeg ville ønske, at det aldrig var sket, men det er det, og det skete på min vagt. Nu sørger vi for at få bragt tingene i orden," siger hun til Børsen.
Fejlen blev opdaget internt i Nordea efter opkøbet af Topdanmark Liv, der i dag er en del af Nordea Pension.
Den har resulteret i, at nogle kunder har fået for højt afkast, mens andre har fået for lavt.
80 kunder ramt af negativ regulering
Ifølge Vivian Byrholt er det langt de fleste kunder, der får en positiv justering af deres pension.
Hele 92 procent af kunderne vil opleve en fordelagtig regulering, mens 80 personer vil blive særligt negativt ramt.
Det var i efteråret 2024, at det først kom frem, at pensionsselskabet havde fejl i deres afkastberegninger.
Dengang beklagede Vivian Byrholt også situationen og forklarede, at Nordea Pension satte en omfattende analyse i gang for at få overblik over fejlen.
"Da vi blev opmærksomme på den beklagelige fejl, satte vi et betydeligt analysearbejde i værk for at få det fulde overblik, ligesom vi også har tilknyttet et større revisionshus til at bistå os undervejs i sagen," sagde hun i et skriftligt svar til Euroinvestor.
Hvad betyder fejlen for kunderne?
For langt de fleste kunder betyder fejlen, at deres pension justeres opad, så de får et højere afkast end tidligere opgjort.
De 80 kunder, der er negativt påvirkede, risikerer dog at få mindre på deres pensionsopsparing end forventet.
Nordea Pension har endnu ikke meldt ud, hvordan kompensationen eller reguleringen vil blive håndteret for de kunder, der har fået for lavt afkast.
Det forventes, at sagen fortsat vil blive gransket i samarbejde med eksterne revisorer.
For Nordea Pension er sagen en alvorlig sag om troværdighed, og selskabet understreger, at der nu bliver strammet op på de interne kontroller for at undgå lignende fejl i fremtiden.