En af Danmarks mest kendte koncerner svinger nu lukketegnet – og næsten 100 ansatte bliver berørt.
Mens JYSK buldrer frem, må en anden del af Lars Larsen Group nu dreje nøglen om i Sverige.
SENG og Sengetid.dk lukker ned – nu er det officielt
Lars Larsen Group meddeler i en ny pressemeddelelse, at deres datterselskab Sengetid.dk og den svenske detailkæde SENG lukker helt ned.
I alt 19 butikker i Sverige bliver lukket frem mod august 2025, og samtidig slukkes der for den rene onlineforretning Sengetid.dk, der ikke har formået at blive profitabel.
”Det ville ikke være godt håndværk at fortsætte,” lyder det fra direktør Hanne Bang Vorre.
-
-
Hårde økonomiske realiteter bag beslutningen
Ifølge Lars Larsen Group er det en kombination af høj inflation, lav forbrugertillid og en svækket svensk valuta, der har gjort det umuligt at drive en rentabel forretning i nabolandet.
Samtidig har konkurrencen været benhård, særligt efter coronapandemien, hvor mange nye digitale aktører er rykket ind på sengemarkedet.
På trods af en rebranding og vækst i Sverige, har bundlinjen ikke fulgt med.
Næsten 100 ansatte bliver ramt
Omkring 90 medarbejdere – primært butiksansatte – bliver direkte påvirket af lukningerne. Koncernen er i tæt dialog med de svenske fagforeninger og har også kontaktet andre selskaber i Lars Larsen Group i håb om at kunne finde nye jobmuligheder til de berørte.
”Alle har ydet en kæmpe indsats. Vi er meget taknemmelige,” siger Hanne Bang Vorre.
SENG i Danmark fortsætter – og tager erfaringerne med
Mens butikslysene slukkes i Sverige, understreger ledelsen, at de danske SENG-butikker fortsætter som normalt. Her har kæden en stærk position og en sund forretning, som nu kan styrkes med den viden og erfaring, man tager med fra det svenske marked.
For Lars Larsen Group er lukningen en påmindelse om, at selv de største aktører ikke er immune over for markedsvilkår – og at økonomisk ansvarlighed nogle gange kræver hårde beslutninger.