LB fonde giver mange penge til trivsel og fællesskab i uddannelse

LB Fonden og LB Foreningens Fond uddeler nu i fællesskab så mange mio. kroner til syv forskellige projekter, der spænder fra syngende læsning i indskolingen over samfundsengagerede unge på ungdomsuddannelserne til kompetenceudvikling af undervisere på neuroinkluderende universiteter.

Pressmeddelelse - Via Ritzau

De to fonde, LB Fonden og LB Foreningens Fond, er i 2024 gået sammen om at uddele knap 5 mio. kroner til projekter, der sætter fokus på trivsel og fællesskab i det danske uddannelsessystem med udgangspunkt i FNs Verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse. Det inspirerede til i alt 67 ansøgninger, hvoraf syv fik støtte.

”Det er syv virkelig gode projekter, der alle tackler nogle af de problemstillinger, som er meget præsente i uddannelsessystemet. Vi er meget glade for den store diversitet, der har været i ansøgningerne, og det afspejler sig også i vores valg af støtteværdige projekter. Vi spænder fra indskolingen over ungdomsuddannelserne til universitetsniveau. Det viser, at der er stor appetit på at være med til at udvikle alle dele af vores uddannelsessystem og stor kreativitet i at finde veje og løsninger på de udfordringer, der møder børnene og de unge,” siger Mette Meulengracht Jensen, formand for LB Fonden og LB Foreningens Fond.

De syv projekter er:

Modtager: Kolding Kommune
Projekt: Den Syngende Læsning
Beløb: 400.000 kr.
Formålet med projektet er at styrke børns læringslyst samt skabe sproglig fortrolighed og nysgerrighed. Man ønsker at skabe en varig forandring i indskolingen samt styrke samarbejdskulturen mellem PLC, folkebibliotek og sangkraftcenter med Den Syngende Læsning som metode. Man begynder med 8 skoler i Kolding Kommune, som over en 40 ugers periode skal have ugentlig fællessang og på baggrund af resultaterne herfra er det målet at udbrede til alle skoler i Kolding Kommune.

Modtager: Aarhus Universitet
Projekt: Kompetenceudvikling af underviserne på neuroinkluderende universiteter
Beløb: 650.000 kr.
Projektet fokuserer på universitetslærernes rolle i at facilitere klasseværelser, der består af en række forskellige neurodivergente elever, som kan have forskellige måder at sanse og tænke på. Forskning har vist, at neurodivergente studerende ikke har fået de bedste betingelser for at bidrage og udvikle sig inden for de videregående uddannelser. Via et participatorisk design, der involverer en neurodivers gruppe af akademikere og uddannelsesudviklere, vil man skabe nye rammer og undervisningsaktiviteter. Fokus vil være på opbygning af fællesskaber og udvikling af samarbejdsmiljøer, hvor alle typer af studerende og undervisere kan trives og udvikle sig, ikke kun som individer, men også som teams.

Modtager: UC Syddanmark
Projekt: Fælles om faglig læsning og skrivning – ligeværdig deltagelse i gruppearbejde
Beløb: 850.000 kr.
Projektet sigter mod at udvikle og afprøve værktøjer til undervisere på ungdoms- og videregående uddannelser, der kan skabe inkluderende undervisning gennem at understøtte gruppearbejdet og øge trivslen for elever/studerende med læse-/skrivevanskeligheder, så alle elever føler sig som en del af fællesskabet. Målsætningen er således at skabe trivsel, mestring og styrkede faglige fællesskaber gennem bedre deltagelsesmuligheder. Projektet udføres i et samarbejde mellem institutionerne SOSU Esbjerg og Professionshøjskolen UC SYD.

Modtager: Københavns Professionshøjskole
Projekt: Den professionelle kontaktlærer på erhvervsuddannelserne (EUD)
Beløb: 550.000 kr.
Projektet vil undersøge og styrke kontaktlærerens betydning og praksis for erhvervsskoleelevers trivsel. Kontaktlæreren spiller en afgørende rolle i at fremme elevernes oplevelse af relationer, fællesskab og meningsfuldhed i uddannelsen, men rollen håndteres forskelligt på tværs af erhvervsskoler. Projektet har til formål at udvikle konkrete værktøjer og en mere systematisk tilgang til kontaktlærerpraksis, der understøtter elevtrivsel, fastholdelse og oplevelsen af mestring. Erfaringerne skal bruges til at etablere gode praksisser, der kan implementeres og udbredes til andre erhvervsskoler i sektoren. Projektet er et samarbejde mellem Tradium, Learnmark, UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern og Nationalt Center for Erhvervspædagogik.

Modtager: Ungdomsbureauet
Projekt: Akademiet for Samfundsengagerede Unge (ASU) - Et læringsfællesskab af unge på ungdomsuddannelser
Beløb: 600.000 kr.
ASU er et landsdækkende initiativ sat i verden for at skabe bedre betingelser for unges engagement i samfundet. Det er bygget op omkring læringsfællesskaber, og på ASU’s etårige projektakademi mødes unge fra hele landet for at udveksle, eksperimentere og arbejde på egne projekter. ASU fokuserer på at vække, gribe og understøtte unges engagement dér, hvor de er og giver de unge konkrete redskaber til at omsætte engagement til handling. Projektet realiseres i tæt samarbejde med ungdomsuddannelser og kulturplatforme, der sammen med ASU ønsker at udfordre problemstillinger som mistrivsel, præstationspres og manglende demokratisk selvtillid blandt unge.



Modtager: FGU Midtjylland og GAME Street Mekka, Viborg
Projekt: FGU Empowerment
Beløb: 1.350.000 kr.
FGU Empowerment er et 3-årigt projekt i samarbejde mellem FGU Midtjylland og GAME Streetmekka Viborg. Målgruppen er unge i alderen fra 16-25 år, der står uden uddannelse eller beskæftigelse. Formålet med projektet er at undersøge effekten af at arbejde målrettet med elevernes selvopfattelse. Eleverne skal opnå en større tro på egne evner med henblik på at opnå styrket selvværd og større selvstændighed. Dette gøres ved at oprette et FGU-hold i GAME Streetmekka i Viborg. Eleverne vil her blive en del af GAME-miljøet og få konkrete opgaver og ansvar overfor GAME's 50.000 årlige besøgende. Herigennem skal eleverne opleve at være noget for nogen.

Modtager: Københavns Professionshøjskole
Projekt: Skønlitteratur mod ensomhed
Beløb: 499.400 kr.
Formålet med projektet er at forebygge og afhjælpe ensomhed og isolation blandt børn og unge gennem en indsats i skolens danskundervisning, der retter sig mod moralske frakoblinger. Konkret vil projektet udvikle og pilotafprøve en intervention, der gennem særlige måder at arbejde med litteratur, kunst og filosofi styrker udskolingselevers moralsk forpligtende medansvar for at inkludere alle i skolens fællesskab. Bevillingen går til en pilotafprøvning af en undervisningsindsats i 8. klasse. Hvis resultaterne som forventet er positive, opskaleres og udbredes indsatsen.

Kommentarer fra prismodtagerne

Kolding Kommune: Den syngende læsning

Det er med stor glæde, at vi i Kolding har modtaget støtte til projekt "Den syngende læsning" Tusind tak til LB Foreningens Fond for at understøtte arbejdet med leg og læringslyst hos de yngste elever, siger Camilla Johansen, leder af Pædagogisk Center Kolding Kommune.

Aarhus Universitet: Kompetenceudvikling af underviserne på neuroinkluderende universiteter

I Center for Educational Development (CED) er vi glade og beærede over at modtage en donation fra LB Fonden til udviklingen af neuroinkluderende undervisningsformer på universitet. Dette er et meget stort skridt i retning af at forbedre inklusionen på de videregående uddannelser, siger Anne Mette Mørcke, Centerleder CED.

UC Syddanmark: Fælles om faglig læsning og skrivning – ligeværdig deltagelse i gruppearbejde

Vi glæder os meget over at have fået bevillingen fra LB Fonden som gør det muligt at gennemføre projektet til gavn for de faglige fællesskaber og studerendes adgang til dem. Arbejdet med faglig læsning er en vigtig del af vores arbejde med de studerendes trivsel under studiet, og denne bevilling gør det muligt for os at igangsætte en række initiativer vi ikke internt har ressourcer til," siger Hanne Møller Munksgaard, leder af Trivselsenheden ved UC SYD

Københavns Professionshøjskole: Den professionelle kontaktlærer på EUD

"Vi er rigtig glade for, at LB-Fonden har valgt at støtte dette projekt. Kontaktlæreren spiller en central rolle for elevernes trivsel og fastholdelse i uddannelse, og med det her projekt får vi mulighed for at udvikle gode værktøjer, der kan bruges af kontaktlærerne, så de føler sig klædt bedre på til den her vigtige rolle siger Christina Hartmann Nielsen, projektleder og chefkonsulent, Københavns Professionshøjskole

Ungdomsbureauet: Akademiet for Samfundsengagerede Unge - Et læringsfællesskab af unge på ungdomsuddannelser

Med LB Fondens støtte kan vi give endnu flere unge muligheden for at styrke deres engagement i samfundet, fællesskabet og hinanden. Støtten bidrager til vores mission om at vække unges mod til at skabe forandring og tro på deres egen indflydelse, handlekraft og potentiale. Vi er dybt taknemmelige for fondens tillid og opbakning til Akademiet for Samfundsengagerede Unge, siger Olivia Orlandi Grant, Organisationsdirektør i Ungdomsbureauet.

FGU Midtjylland og GAME Street Mekka, Viborg: FGU Empowerment

Tildelingen fra LB Foreningens Fond åbner mulighed for en længe ønsket indsats, der vil gøre en stor forskel for en gruppe unge mennesker på deres vej til uddannelse og job. FGU Midtjylland og GAME Streetmekka vil i fællesskab arbejde på at ændre de unges selvopfattelse, og give dem tro på sig selv og fremtiden. Læringen fra projektet skal løbende deles med alle FGU-institutioner i Danmark, siger Stephan Ring Nielsen, Kvalitets- og udviklingsleder, FGU Midtjylland.

Københavns Professionshøjskole: Skønlitteratur mod ensomhed

Vi er meget taknemmelige for bevillingen. Projektet giver os mulighed for at integrere danskundervisningen med elevernes trivsel og fællesskab – områder, der alt for ofte behandles adskilt. Det vil kunne medvirke til at gøre litteraturundervisningen mere nærværende og meningsfuld for eleverne, siger Kenneth Reinecke Hansen, projektleder Københavns Professionshøjskole.

Artiklens Tags: