Markedet for luksusure, som Rolex og Patek Philippe, har i de seneste år oplevet en enorm prisstigning, drevet af en kombination af lockdowns, kryptomillionærer og et skarpt markedsføringsgreb fra mærkerne selv. Men nu ser det ud til, at boblen er bristet, og priserne er på vej nedad igen.
Hvorfor stiger priserne?
Luksusvarer, som ure, har altid haft en særlig tiltrækning på mennesker, især dem, der ønsker at vise deres velstand. I de seneste år er denne tiltrækning blevet styrket af sociale medier og smart markedsføring, hvor luksusvarer bliver præsenteret som de ultimative statussymboler. Kombinationen af lockdowns, hvor folk havde tid til at spekulere og investere, og kryptovalutaernes vilde værdistigninger, gav mange mennesker overskud til at købe dyre ure. Dette skabte en voldsom efterspørgsel, som drev priserne i vejret.
Boblen brister
Men som med alle bobler, måtte denne også briste. "Boom, boble, bust" er et klassisk mønster, man har set mange gange før. Når der ikke er flere købere, der vil betale de skyhøje priser, begynder markedet at falde sammen. Og det er præcis, hvad der sker nu. Priserne på luksusure er begyndt at falde, og mange investorer står tilbage med ure, der pludselig ikke er så meget værd længere.
Hvad nu?
For dem, der har investeret i dyre ure med håb om at sælge dem med profit, kan det være en hård pille at sluge. Markedet er nu i en fase af benægtelse og vrede, hvor mange håber på, at priserne vil stige igen.
Fremtiden for luksusure
Selvom markedet for luksusure er faldet sammen, betyder det ikke, at efterspørgslen forsvinder helt. Luksusure vil altid have deres plads, men den vil sandsynligvis vende tilbage til at være et nichemarked for de få, der virkelig værdsætter håndværket og historien bag uret, snarere end et investeringsobjekt. Det kan tage en generation, før markedet ser en lignende boble igen, men indtil da vil ur-elskere fortsætte med at købe, måske ikke for investeringens skyld, men for glæden ved at eje et smukt stykke håndværk.
Se det originale indhold her.