Mange bilister kører for tæt på – risikerer bøde på 2.500 kroner

Næsten halvdelen af danske bilister oplever ofte at blive presset af en bil, der kører alt for tæt bag dem. Det skaber både utryghed og øger risikoen for alvorlige uheld.

Farlig tendens på vejene

En ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Epinion viser, at tæt kørsel er et udbredt problem.

Næsten halvdelen af bilisterne oplever ofte eller meget ofte, at bilen bag dem ligger alt for tæt på.

Nordjyske rapporterer om undersøgelsen i en artikel, hvor Liv Knoblauch Kofoed-Jensen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik, udtaler:

”Det skaber stor utryghed, når en bil ligger tæt på andre køretøjer. Og det er også risikabelt. For hvis den forreste bil pludselig bremser eller sætter hastigheden ned, hvis der sker noget uforudset, så kan det hurtigt gå galt,” forklarer hun.

Hvorfor kører bilister for tæt?

Bilister, der bevidst presser bilen foran, angiver ofte, at de ønsker at få den anden bil til at trække ind til siden eller sætte farten op.

Men det kan få store konsekvenser.

Hvis politiet fanger en bilist i at køre for tæt på en anden, udløser det en bøde på 2.000 kroner samt 500 kroner til Offerfonden – og derudover får man et klip i kørekortet.

Sådan holder du korrekt afstand

Mange bilister er usikre på, hvor stor afstand der bør være til den forankørende bil.

Rådet for Sikker Trafik anbefaler en tommelfingerregel, der er let at huske: Hold mindst to sekunders afstand til bilen foran.



Alternativt kan man måle afstanden i meter.

Den bør være mindst halvdelen af den hastighed, man kører med.

Kører du 100 kilometer i timen, skal der være mindst 50 meter mellem dig og den forankørende.

Ved 130 kilometer i timen bør afstanden være mindst 65 meter.

Ved vanskelige vejrforhold som glatte eller våde veje bør afstanden være endnu større for at sikre, at man kan nå at bremse i tide.

For mange bilister kan det derfor betale sig at være ekstra opmærksom på afstand, hvis de vil undgå farlige situationer – og en dyr bøde.

Artiklens Tags: