Detailhandlen er under pres, og flere virksomheder må gentænke deres forretningsmodel.
Nu rammer det en kendt dansk møbelkæde.
Detailbranchen har de seneste år gennemgået store forandringer.
Ændrede forbrugsmønstre, stigende omkostninger og en øget satsning på onlinehandel har tvunget flere virksomheder til at tilpasse sig.
Nogle har valgt at lukke fysiske butikker helt for i stedet at satse digitalt.
Nu står en velkendt dansk møbelkæde over for en markant ændring.
Endelig beslutning om lukning
-
-
Efter flere forsøg på at holde fast i de fysiske butikker har My Home nu truffet en endelig beslutning: Den sidste af kædens 23 butikker lukker senest den 31. maj.
Mange er allerede lukket, mens de resterende lukker i løbet af februar.
Det skriver Wood-Supply.dk, der har talt med My Homes stifter, Jan Hallas.
Sælges til udenlandsk aktør
Brandet My Home vil dog ikke forsvinde helt.
Navnet og domænet er solgt til den litauiske møbelhandler Furniture1, der fremover vil drive forretningen videre som en ren onlinebutik.
Beslutningen kommer efter et turbulent forløb.
Allerede i september sidste år blev der meldt ud, at My Home ville lukke, men to måneder senere forsøgte Jan Hallas at redde kæden ved at gå tilbage til et lagersalgsformat.
Dette viste sig dog ikke at være nok til at sikre en bæredygtig forretning.
Fra succes til krise
My Home blev grundlagt i 2006 af Jan Hallas, der senere solgte virksomheden til svenske BHG Group.
For lidt over et år siden købte han den tilbage for blot én krone i et forsøg på at redde forretningen.
Men selv med en reduceret forretningsmodel har det ikke været muligt at holde liv i kædens butikker.
Med skiftet til en ren onlineplatform er My Home nu en del af den voksende tendens, hvor traditionelle detailkæder lukker deres fysiske butikker til fordel for e-handel.