Mercedes-Benz har haft et overraskende stærkt 2025, i hvert fald på aktiemarkedet. Aktien er steget knap 7% siden årets begyndelse og har dermed overgået S&P 500, som stort set ikke har rykket sig. Men bag facaden lurer flere udfordringer.
Salget falder, men luksussegmentet vokser
I første kvartal 2025 omsatte Mercedes for 33,2 milliarder euro (ca. 248 mia. kroner), et fald på 7% sammenlignet med året før. Både personbiler og varevogne blev ramt af lavere efterspørgsel, især i Kina og EU.
Men der er også lyspunkter: En større andel af salget kommer nu fra dyrere modeller som Mercedes-AMG. Det betyder højere marginer, selvom volumen er lavere. Driftsoverskuddet landede på 2,55 milliarder euro, et fald på 29%.
-
-
USA-tariffer rammer hårdt og plan B tager tid
En stor joker i regnskabet er de nye amerikanske importtariffer på biler. Selvom Trump har indført visse lempelser, er der stadig en 25% toldmur på udenlandske biler. Det er skidt for Mercedes, som importerer flere af deres populære modeller til USA, især GLC SUV’en, som havde en salgsfremgang på 58% sidste år alene.
Mercedes planlægger derfor at flytte produktionen af GLC’en til USA, ligesom de allerede producerer GLE, GLS og Maybach SUV’er dér. Men flytningen tager tid – og forventes først færdig i slutningen af 2027. Indtil da forbliver mærket sårbart overfor politiske ændringer.
Er Mercedes-aktien et køb?
På trods af de svære markedsvilkår vurderer analytikere stadig, at aktien er undervurderet. Med en forventet værdi på omkring 66 dollars, ca. 10% over den nuværende kurs, ser aktien stadig attraktiv ud, især med et P/E-niveau under 8 for 2025.
Mercedes har også iværksat et aktietilbagekøbsprogram på op til 5 milliarder euro, hvilket kan styrke indtjeningen pr. aktie. Samtidig arbejder de på at reducere produktionsomkostningerne med 10% frem mod 2027.
Se kilden til indholdet her.