Millioner af poser solgt – nu stopper Kims produktionen af dette

Er det slut med dine yndlings chips?

De blev en kæmpe salgssucces og skabte overskrifter landet over.

Men nu er det slut. Kims har truffet en beslutning, der får betydning for tusindvis af fans af de populære chipsvarianter.

Farvel til Kims Chips Battle – for altid

Det er slut med influencer-dueller og nye limited-edition chips i supermarkedets snackhylder. Kims bekræfter nu, at de permanent lukker konceptet “Chips Battle”, hvor kendte profiler konkurrerede om at sælge deres egen chipsvariant.

Kampagnen blev både hyldet og kritiseret, men nu siger ejeren Orkla stop.

"Vi lavede en del om efter den store debat sidste år. Vi har lært enormt meget," udtaler kommunikationschef Kim Ege Møller til Nyheder24.



Børnekritik fik det hele til at kollapse

Kritikken kom fra blandt andre Forbrugerrådet Tænk, som beskyldte Kims for at rette kampagnen mod børn og unge via sociale medier og influencer-markedsføring. Flere mente, at det stred mod markedsføringsetiske retningslinjer.

Et af de hårdest ramte punkter var brugen af kendte influencere med stor følgerskare blandt børn, hvilket førte til anklager om, at Kims “pressede chips ned i halsen på børn”.

Selvom man efterfølgende indførte aldersbegrænsninger på kampagnen, var skaden allerede sket, og brandet fik store ridser i lakken.

Nyt fokus: Musik og fællesskab

Kims stopper dog ikke med at markedsføre sig til unge – men retningen ændres markant. Fremover handler det ikke om chipsdueller, men om musik, festivalkultur og fællesskab.

Et nyt samarbejde med DJ Martin Jensen skal bringe brandet ud i sommerlandet og væk fra stormvejr.

Orkla: Kampagnen solgte stadig stort

Selvom Kims nu lægger Chips Battle i graven, afviser Orkla ikke, at konceptet rent kommercielt var en succes. De ønsker ikke at dele salgstal, men oplyser, at “flere parametre blev fordoblet”.

Det ændrer dog ikke ved, at brandet har valgt en mere forsigtig og image-venlig strategi fremadrettet.

Artiklens Tags: