De fleste danskere har efterhånden gjort det utallige gange: swipet mobilen og sendt penge afsted med MobilePay.
Appen er blevet en fast del af hverdagen – både i supermarkedet, blandt venner og i foreninger.
Men selv om MobilePay er en af de mest udbredte betalingsløsninger herhjemme, er det ikke ensbetydende med, at forretningen er sund.
Et svimlende millionunderskud
Det skriver Ekstra Bladet, efter at det fusionerede selskab Vipps MobilePay netop har offentliggjort sit årsregnskab.
Tallene viser, at selskabet endte 2024 med et underskud på 880 millioner norske kroner – svarende til omkring 542 millioner danske kroner.
Dermed fortsætter den populære app sin række af år med røde tal på bundlinjen.
-
-
Flere brugere – og flere betalinger
Det store underskud kommer trods stigende brugertal og aktivitetsniveau.
Ved udgangen af 2024 havde Vipps MobilePay over 12 millioner brugere på tværs af Danmark, Norge, Sverige og Finland.
I Danmark er MobilePay stadig særdeles dominerende med over 4,6 millioner brugere. Og hele 82 procent af dem er aktive hver måned.
I gennemsnit lavede hver dansker 123 overførsler i løbet af året.
Rekord i transaktioner
Brugerne i de fire lande foretog tilsammen mere end 1,35 milliarder transaktioner i 2024.
Omsætningen steg med 30 procent til omkring 1,05 milliarder danske kroner.
Men hvis man sammenligner med 2023 på baggrund af en samlet regnskabsperiode, er der reelt kun tale om en vækst på 9 procent.
Håb om grønnere tal fremover?
Selskabet bag MobilePay ser dog forbedringer: Underskuddet er reduceret fra året før, hvor det lød på omkring en milliard kroner. Dengang var fusionen mellem MobilePay og norske Vipps endnu ikke fuldt implementeret.
Det store spørgsmål nu er, om det fusionerede selskab i fremtiden kan vende de mange brugere til økonomisk overskud – uden at det går ud over den populære tjeneste, millioner af danskere bruger hver dag.