Nike har netop sat tal på, hvad de nye amerikanske toldsatser har kostet dem: Omkring 7 milliarder kroner i ekstra udgifter i regnskabsåret. Ifølge finansdirektør Matt Friend er der tale om en “ny og væsentlig” omkostning, som Nike nu forsøger at imødegå ved at ændre i deres globale forsyningskæde.
-
-
Toldsatser presser Nike hårdt
Cirka 16% af Nikes sko og produkter bliver produceret i Kina, men målet er at få det tal ned til et “højt enkelttal” inden næste sommer. Alligevel understreger ledelsen, at Kina stadig spiller en vigtig rolle i deres globale produktion, og at fremtidige investeringer i regionen ikke er udelukket.
Salget falder, men slår alligevel forventningerne
I kvartalet frem til 31. maj omsatte Nike for 11,1 milliarder dollars (ca. 77 mia. kroner), hvilket var mere end analytikernes forventninger på 10,7 mia., men stadig 12% lavere end sidste år. Overskuddet dykkede voldsomt, fra 1,5 mia. dollars til blot 211 millioner.
Alligevel holder aktiekursen sig stabil efter regnskabet. Og ifølge CEO Elliott Hill, som kom tilbage fra pension for at føre Nike igennem en turnaround, er de hårdeste tider nu lagt bag dem.
“Vi har stadig ikke nået det niveau, vi sigter efter,” siger han ifølge Forbes, “men vores ’Win Now’-plan virker.”
-
-
Fokus tilbage på sport og partnere
Under Hills ledelse er Nike vendt tilbage til Amazon med et udvalg af sko, tøj og udstyr, første gang siden 2019. Derudover har Nike også genskabt fokus på specifikke sportsgrene og forsøger at vinde engros-partnere tilbage.
Et andet tiltag er kollektionen med basketballspilleren A’ja Wilson, som blev udsolgt på tre minutter. Sneakers er stadig Nikes vigtigste kategori, men tøj vokser og udgjorde 28% af mærkets omsætning i det seneste regnskabsår.
Kvindesegmentet halter efter
En udfordring for Nike er kvindesegmentet, hvor konkurrenter som On og andre nichebrands i træning, yoga og boksning vinder terræn. Nike forsøger nu at lukke dette hul, men konkurrencen er benhård og segmentet er i rivende udvikling.
Klar til næste kapitel
Trods nedgangen i salget og den økonomiske belastning fra toldsatserne, tror ledelsen stadig på, at Nikes genopretning er på rette vej. Der er stadig meget arbejde foran dem men ifølge Hill er de hårdeste skridt nu taget.