Nordea Pension har afsløret en regnefejl, som har resulteret i forkerte afkast for mange af deres kunder.
Fejlen betyder, at en gruppe kunder enten har fået for meget eller for lidt indsat på deres pensionsopsparing, men ifølge Nordea er langt størstedelen af de berørte blevet underbetalt.
Banken har sat gang i en omfattende proces for at sikre, at kunderne får de penge, de har krav på.
Langt de fleste kunder har fået for lidt afkast
Den administrerende direktør i Nordea Pension, Vivian Byrholt, har i en mail forklaret, at "langt de fleste" berørte kunder har fået mindre udbetalt end det, de faktisk skulle have.
Nordea arbejder på at få tilført det manglende afkast til kundernes opsparinger, så de stilles, som hvis fejlen aldrig var sket.
"Vi beklager meget denne fejl, som ikke lever op til de høje krav og standarder, vi stiller til os selv," siger Byrholt i en officiel udtalelse.
Fejlen påvirker et bredt spektrum af kunder, men kun 80 personer er ramt så negativt, at deres samlede pensionsplan bliver særligt påvirket. Nordea har ansat et eksternt revisionsfirma til at gennemgå deres systemer og procedurer for at sikre, at lignende fejl undgås fremover.
Et svigt der vækker kritik: “Det er rystende”
Forbrugerrådet Tænks cheføkonom, Morten Bruun Pedersen, udtrykker stor kritik af fejlen og kalder den for en "mindre skandale".
"Det er rystende. Danskerne skal kunne stole på, at deres pensionsselskab kan finde ud af at indbetale den rigtige pension, for de har ingen chance for selv at tjekke det," siger han.
Fejlen ses som et svigt i forhold til den tillid, som pensionskunder bør kunne have til deres bank.
Nordea varsler kompensation til berørte kunder
Alle kunder, der er berørt af fejlen, vil modtage et brev fra Nordea i den nærmeste fremtid med oplysning om, hvordan fejlen påvirker dem.
Derudover lover banken, at ingen kunder vil miste penge som følge af fejlen. For at sikre mod fremtidige problemer har Nordea forstærket sin kontrol og har implementeret ekstra sikkerhedstiltag.
Banken oplyser, at der er blevet taget skridt til at tilbagebetale de manglende beløb til de kunder, der har fået for lidt. Det betyder, at kunderne kan regne med at få det afkast, de retteligt har krav på.
Læs mere her.