Novo Nordisk nær fordobler salg af fedmemiddel – vækstkurven fortsætter

Medicinalgiganten oplever eksplosiv fremgang i salget af vægttabsmidlet Wegovy – og det sender regnskabet i vejret.

Danske Novo Nordisk rider videre på bølgen af global efterspørgsel efter medicin mod overvægt.

I første kvartal af 2025 er salget af selskabets populære fedmemiddel Wegovy næsten fordoblet – og det giver et solidt løft i bundlinjen.

Wegovy trækker læsset

Det skriver Ekstra Bladet, efter at Novo Nordisk har offentliggjort kvartalsregnskab.

Her fremgår det, at Wegovy alene omsatte for 9,4 milliarder kroner i årets første tre måneder – en vækst på 97 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

"Det er især fedmemidlerne, der driver væksten," lyder det fra topchef Lars Fruergaard Jørgensen i regnskabet.



Samlet vækst på 22 procent

Det samlede salg i Novo Nordisk steg med 22 procent til 65,3 milliarder kroner i kvartalet, mens driftsresultatet (EBIT) voksede med 30 procent til 30,9 milliarder kroner.

Også selskabets diabetesmidler – blandt andet Ozempic – bidrager fortsat markant til indtjeningen.

Novo Nordisk er i øjeblikket Europas mest værdifulde virksomhed målt på markedsværdi og har cementeret sin position som Danmarks største selskab.

Fremtiden: Mere vækst i vente

Novo har tidligere varslet, at man vil øge produktionskapaciteten for at imødekomme den stigende globale efterspørgsel på vægttabsmedicin.

Det forventes, at efterspørgslen vil fortsætte med at stige – især i USA og udvalgte europæiske markeder, hvor fedmemidler i stigende grad bliver udbudt gennem både private og offentlige sundhedsordninger.