Mens Novo Nordisk tjener milliarder på slankemedicin, bliver medarbejdernes pensionspenge investeret i fastfood og usunde fødevarer.
Novo Nordisk har de seneste år domineret markedet for vægttabsmedicin med produkter som Wegovy og Ozempic.
Men nu afslører nye oplysninger, at virksomheden investerer store summer i fastfoodgiganter og junkfood – stik imod deres budskab om sundhed.
Millioner investeret i fastfoodkæder
Novo Nordisk har gennem pensionsordninger for sine amerikanske ansatte investeret mindst 100 millioner kroner i fastfoodkæder som McDonald's, KFC og Pizza Hut samt store sodavands- og snackproducenter som Coca-Cola og Hershey.
Det skriver Danwatch, der har fået indsigt i virksomhedens indberetninger til det amerikanske finanstilsyn.
Pensionsordningen i USA omfatter over 8.000 medarbejdere og er samlet på 17 milliarder kroner, som investeres i globale fonde uden de etiske hensyn, der kendetegner danske pensionskasser.
-
-
Ekspert: Det er langt fra danske standarder
Ifølge investeringsrådgiver Nikolaj Holdt Mikkelsen er forskellen mellem Europa og USA tydelig.
"Novo Nordisks pensionsordning i USA viser, at europæiske og især danske pensionskasser er et helt andet sted, når det gælder ESG og ansvarlighed, end sektoren er i USA."
Forskning har i årevis vist, at fastfood øger risikoen for fedme og type 2-diabetes – sygdomme, som Novo Nordisks medicin netop behandler.
Novo Nordisk: Vi skal skabe afkast
Novo Nordisk forsvarer investeringerne med amerikansk lovgivning.
"I henhold til gældende regler fra ’Department of Labor’ er vi juridisk forhindret i at tilbyde muligheder bestående udelukkende af eksempelvis ’bæredygtige aktier’, der ikke vil have som mål at skabe bedst muligt investeringsafkast," skriver virksomheden i en e-mail til Danwatch.
Men nonprofitorganisationen As You Sow afviser den forklaring.
"Vi mener, at det er lovligt for Novo Nordisk at tilbyde ansvarlige investeringsfonde i amerikanske pensionsordninger," siger organisationens CEO, Andrew Behar.
Presses til at reagere
Ifølge journalist og Novo-ekspert Hanne Sindbæk kan sagen føre til intern uro i medicinalgiganten.
"Det er en intern kamp i Novo Nordisk mellem idealister og forretningsfolk. Når bæredygtigheden udfordres, vil idealisterne råbe højere og forsøge at presse ledelsen til at reagere."
Novo Nordisk har tidligere markeret sig stærkt i kampen mod fedme og investeret i projekter, der fremmer sunde fødevarer.
Spørgsmålet er nu, om virksomheden vil ændre kurs – eller om økonomisk afkast fortsat vægtes højere end ansvarlighed.