Ny batteritype fra GM kan gøre elbiler over 40.000 kr. billigere

General Motors har knækket koden: Deres nye batteri dropper dyre metaller og kan gøre store elbiler markant billigere fra 2028.

Elbiler har i årevis været dyrere at producere end benzinbiler, især på grund af de dyre batterier, der kræver metaller som nikkel og kobolt. Men nu kommer General Motors med en løsning, der kan vende spillet.

Deres nye batteritype, udviklet sammen med LG Chem, bruger langt mindre kobolt og nikkel, og i stedet mere af det billige metal mangan. Det betyder, at batteripakken i f.eks. el-pickups som Chevrolet Silverado og Cadillac Escalade kan blive over 40.000 kr. billigere at producere.



400 km rækkevidde og lavere pris

Batteriet hedder “lithium-mangan-rigt” (LMR) og er under udvikling i USA. Ifølge GM’s batterichef Kurt Kelty har det næsten samme rækkevidde som de nuværende high-end batterier, men til en pris, der kan konkurrere med de billige kinesiske LFP-batterier, uden at gå på kompromis med ydeevne.

LMR-batteriet kan klare mange års genopladning og holder til mindst otte års brug. Og så bliver det produceret i Michigan og Ohio i GM og LG’s fælles fabrikker.

Mindre dele, større besparelser

En vigtig detalje er, at GM skifter til en ny flad batteritype (kaldet “prismatisk”), som kræver færre komponenter. Det alene kan skære antallet af batteridele ned med 50%, hvilket sparer både tid og penge.

Planen er, at de nye batterier først kommer i store biler som pick-up trucks og SUV’er, hvor besparelsen vil være størst. Mindre elbiler som Chevrolet Bolt får ikke teknologien til at starte med, da de allerede er presset på pris.



Klar i 2028 og mere i vente

Produktionen starter i 2028, men GM og LG arbejder stadig på at forbedre batteriet yderligere frem mod 2029 og 2030. Og som en sidebonus har GM’s batteriselskab netop betalt et lån fra energiministeriet tilbage syv år før tid, et tegn på at projektet går hurtigere end ventet.

Hvad betyder det for elbilmarkedet?

Et billigere batteri med god rækkevidde kan blive en gamechanger i kampen mod Tesla, især når GM samtidig undgår kobolt og nikkel, som koster op mod 200.000 kr. pr. ton.

Se kilden til indholdet her.

Artiklens Tags: