Donald Trump planlægger angiveligt at afskaffe den skattekredit, der giver elbilkøbere op til $7.500 i rabat på købsprisen.
Denne beslutning, som rygtes at være en del af en større skattereform, kan få store konsekvenser for elbilproducenter, der er afhængige af kredittens tilskud for at gøre bilerne mere tilgængelige for forbrugerne.
Det kan du læse mere om på USnews gennem Reuters her.
Skattekredittens betydning for elbilmarkedet
Den føderale skattekredit blev oprindeligt introduceret for at fremme overgangen til elektriske køretøjer (EV'er).
Under Biden-administrationen blev reglerne revideret for at fjerne loftet på 200.000 solgte elbiler pr. producent.
Denne ændring gav aktører og større spillere som Tesla og General Motors en bedre mulighed for at konkurrere og udvide deres markedsandele.
Resultatet har været markant vækst i EV-markedet, hvor Tesla fortsat er førende.
Forbrugerne har kunnet købe elbiler til mere konkurrencedygtige priser, hvilket har bidraget til en stærk adoption af bæredygtige transportformer.
-
-
En ny retning under Trump
Trump-administrationen har tidligere været kritisk over for statslige incitamenter til at fremme elbiler.
Ifølge kilder med direkte indsigt i planerne er skattekredittens afskaffelse på dagsordenen.
Dette kunne sætte en stopper for mange bilproducenters strategier.
Mens Tesla ifølge rapporter skulle være i stand til at håndtere en fremtid uden skattekreditter, kan konsekvenserne være mere alvorlige for producenter som General Motors, Ford og Rivian. Disse virksomheder er stærkt afhængige af subsidier for at opretholde konkurrencedygtige prisniveauer.
Konsekvenser for markedet
Hvis skattekreditterne fjernes, kan det bremse væksten i det amerikanske elbilmarked betydeligt. Denne udvikling efterlader elbilindustrien i usikkerhed i USA.
Læs mere om det på Teslarati her.