Penge som belønning: Danskerne er ellevilde med at pante

At få penge som belønning er den største motivationsfaktor, når danskerne panter dåser og flasker. Men de, som kender til gevinsterne for miljøet, panter endnu mere, viser en ny analyse af danskerne pantvaner. Dansk Retursystem lancerer på den baggrund i dag en ny kampagne, der skal løfte danskernes forståelse af pantsystemet og få endnu flere dåser og flasker retur og genanvendt.

Pressemeddelelse - Via Ritzau

Danskerne panter på livet løs. 93 procent af de drikkevareemballager med pant, der sælges i Danmark, indleveres hvert år og genanvendes til nye dåser og flasker, hvilket gør returprocenten i det danske pantsystem til en af verdens højeste.

Det er særligt den økonomiske belønning, der motiverer danskerne til at pante. 65 % af danskerne peger på, at pengene betyder mest, når de vælger at pante, mens 26 % vægter miljøhensyn højest.

”At få penge i hånden har altid været vigtigt for forbrugerne – og vi oplever, at det betyder meget i en tid, hvor inflation og nervøsitet for den økonomiske udvikling har præget hverdagen. Miljøhensyn er dog klart nummer to - og motiverer også dem, hvor pantpengene vejer tungest. Den nye analyse peger på, at de danskere, der kender til miljøgevinsterne ved pantsystemet, panter mere end andre. Vi mener derfor, at der er et potentiale i at øge danskerne viden om pantsystemet og de gevinster, vi skaber sammen”, siger Heidi Schütt Larsen, vicedirektør med ansvar for cirkulær økonomi hos Dansk Retursystem.



I Danmark bliver der hvert år solgt over 2 milliarder flasker og dåser. Dansk Retursystem mener, det afgørende, at emballager med pant ikke ender i affaldsbeholdere eller i værste tilfælde naturen, men forbliver i pantsystemet, hvor de genanvendes i høj kvalitet og bliver til nye dåser og flasker.

Den nye analyse viser, at flertallet af danskerne mangler viden om, hvordan de forskellige slags pantemballager behandles. Kun for plastflasker er der et lille flertal på 52%, der ved, hvordan emballagerne typisk behandles. Blandt de danskere, der ved, at det bedre for miljø og klima at pante end at sortere emballager som metal-, plast- og glasaffald, er det hele 95%, der angiver, at de panter alle deres daser og flasker.

Ny kampagne skal få de sidste dåser og flasker ”hjem”

På baggrund af analysen lancerer Dansk Retursystem i dag en ny kampagne, der skal løfte danskerne forståelse af pantsystemet og bidrage til at få de sidste dåser og flasker ”hjem” i pantsystemet.



”Fra vores mange analyser ved vi, at der typisk er flere forhold, der motiverer danskerne til at pante. Vi er hele Danmarks pantsystem, og derfor skal vi kunne forklare alle danskere, hvorfor de skal pante, hvad der er god pantadfærd og hvilke miljøgevinster, vi opnår, når dåser og flasker indleveres som pant. Det er vores sigte med kampagnen. Ikke mindst skal vi tage højde for de sociale situationer, som har betydning for, om danskerne får pantet. Her har vi særlig fokus på de unge, der ofte er ”på farten” med to go-emballage i hånden og befinder sig i situationer, hvor god pantadfærd er vanskeligere end i hjemmet”, siger Heidi Schütt Larsen.

De unge panter mindst

De 18-29-årige er den gruppe, der er mindst tilbøjelige til at pante. Dog er det fortsat 88 procent af ”de unge”, der angiver, at de panter alle deres dåser og flasker med pant.

We Pant A Lot-kampagnen tager livtag med seks centrale misforståelser om pant på en anderledes og humoristisk måde.​ Kampagnen består en række korte film og udspiller sig i et univers, hvor en dansk familie møder udlandet og i hverdagssituationer formidler pantens værdi og betydning med humor. Filmene vil særligt blive vist på sociale medie i ugerne 19-26.

Se kampagnen her: Wepantalot.dk

Artiklens Tags: