Pensionsmægler advarer: Fokuserer vi for meget på pris, kan det koste dyrt

Kundernes tilfredshed med pensionsbranchen falder, viser ny undersøgelse. Eksperter advarer mod at lade priskonkurrencen gå ud over rådgivningen.

Jagten på lave omkostninger i pensionsbranchen kan have alvorlige konsekvenser for kundernes forståelse og tryghed. Det advarer Lars Christensen, administrerende direktør i pensionsmæglervirksomheden WTW, om.

Ifølge en undersøgelse fra rådgivningsfirmaet Hildebrandt og Brandt er kundetilfredsheden i pensionsbranchen faldet fra 70,4 % i 2019 til 65,4 % i 2024.

Christensen peger på, at presset på priserne går ud over den personlige rådgivning og dermed kunderne. Det skriver Finanswatch.

Mindre rådgivning kan få konsekvenser

Ifølge Lars Christensen risikerer pensionskunderne at blive tabt, hvis selskaberne nedprioriterer rådgivning for at holde omkostningerne nede.

”Selskaberne skal passe på med at presse omkostninger så langt ned, at der ikke bliver plads til personlig rådgivning,” siger han til Finanswatch.

Han forklarer, at særligt de store pensionsselskaber har intensiveret konkurrencen på prisen, hvilket har ført til faldende omkostninger per forsikret. For eksempel reducerede PFA i 2024 sin omkostningsprocent til 0,24 %, hvilket svarer til 1.050 kr. pr. forsikret – et fald fra året før.

Forbrugerrådet: Lavere omkostninger er en fordel

Ikke alle deler dog bekymringen. Ifølge cheføkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk er rådgivning kun nødvendigt få gange i løbet af en pensionsopsparing.

”Sparer man op over 30-40 år med en bred spredning, så ved vi, at omkostninger er alfa og omega,” siger han.

Han mener, at standardløsninger fungerer for de fleste, og at lavere priser over tid kan give kunderne et større afkast på deres pension.

Balancen mellem pris og service

Selvom lavere omkostninger kan gavne kunderne økonomisk, peger Lars Christensen på, at det kan have en bagside, hvis det betyder færre rådgivere og dårligere kundeoplevelser.

Han forventer dog, at fremtidens pensionskunder vil kræve mere fleksible løsninger, hvor de selv kan vælge mellem passive eller aktive investeringsmodeller og forsikringsordninger, der passer bedre til deres behov.

Samtidig opdager mange denne regel for sent, hvilket kan koste dig dyrebare pensionstillæg.