Rema 1000 sætter tempoet i priskrig: "Den aggressive stil betaler sig"

Billig Lurpak og massiv ekspansion giver konkurrenterne baghjul

Danskerne har fået smag for billig smør – og det har Rema 1000 luret.

Op til påsken satte kæden prisen på 200 gram Lurpak til bare 10 kroner, og det fik konkurrenterne til at halte efter i priskrigen.

Åbner butikker – og presser priser

Det skriver B.T., som har talt med dagligvareekspert Bruno Christensen.

Ifølge ham er en af forklaringerne på Rema 1000’s prisføring, at kæden er i voldsom vækst. Sidste år åbnede Rema 1000 hele 54 nye butikker, og har nu 422 på landsplan.

"Når Rema 1000 på den måde ekspanderer, øger de også indkøbsstyrken fra leverandørerne af varer, de så kan sælge videre til kunderne til en fordelagtig pris," siger Bruno Christensen.



Gør smør til slagtilbud

Den lave Lurpak-pris er ikke en enlig svale.

Rema 1000 har tidligere ført an i lignende priskrige – blandt andet i december, hvor Lurpak blev solgt til otte kroner. Netto og andre konkurrenter har svært ved at matche priserne, og halter bagefter med produkter som Kærgården til 12 kroner.

Bruno Christensen peger på, at det ikke kun handler om lave priser, men også om at signalere det tydeligt til kunderne.

"Rema 1000 er aggressivt kørende, hvor de satser meget på at vise, at de er kæmpestore og sælger billige varer, og den stil betaler sig, kan man se," siger han.

Kæderne følger hinandens træk

Selvom der kan være tale om få kroner i forskel, har det stor betydning i forbrugerens bevidsthed – især i en højtid som påsken, hvor mange handler stort ind.

"Det viser, at dagligvarekæderne holder øje med hinanden og sørger for at sætte deres priser efter, hvad konkurrenterne gør," siger Bruno Christensen.

Dermed ser det ud til, at kampen om de bedste tilbud fortsætter – og Rema 1000 har foreløbigt teten.

Artiklens Tags: