Ryanair tjener mindre, men sætter ny passagerrekord trods prisnedsættelser

Ryanair oplever fald i overskuddet på 18 % trods rekordmange passagerer, da prisnedsættelser presser resultaterne.

Ryanair reducerer overskuddet med 18 % trods rekord i passagertal

Ryanair har annonceret et fald i overskuddet på 18% for første halvdel af regnskabsåret 2024, svarende til perioden april til september, hvor selskabet har tjent 1.790 millioner euro sammenlignet med 2.180 millioner samme periode sidste år. Faldet skyldes en 10% reduktion i billetpriserne, som Ryanair implementerede for at øge passagertallet. Den lavere prisstrategi har dog båret frugt, og Ryanair transporterede 115 millioner passagerer, en stigning på 9% og det højeste antal i selskabets historie.

Prisstrategi og økonomisk pres

Ryanairs direktør, Michael O’Leary, påpeger, at de lavere priser skyldtes flere faktorer, herunder påskeperiodens skifte til første kvartal og økonomiske pres fra højere renter, hvilket har påvirket forbrugernes købekraft. Desuden har faldende online booking fra rejsebureauer nødvendiggjort ekstra rabatter for at holde salget oppe.



Forsinkelser fra Boeing påvirker vækstudsigterne

Ryanair har også oplevet udfordringer med levering af fly fra Boeing, som har været påvirket af forsinkelser og strejker. Indtil nu har Ryanair modtaget 172 af de nye Boeing 737 'Gamechanger'-fly, men de afventer stadig ni enheder, som muligvis bliver forsinket til starten af næste år.

Justerede vækstudsigter for 2026

På grund af Boeing-forsinkelserne har Ryanair nedjusteret deres langsigtede vækstmål for 2026. Selskabet forventer nu at transportere 210 millioner passagerer årligt i stedet for de tidligere forventede 215 millioner. For det igangværende regnskabsår 2025, der slutter næste forår, sigter Ryanair mod at nå mellem 198 og 200 millioner passagerer, afhængig af Boeings leverancer.

Selvom udfordringerne med overskud og leverancer fortsætter, bekræfter Ryanairs rekord i passagertal, at den lave prisstrategi har en stærk effekt på markedet, selv i en tid med økonomisk usikkerhed.

Læs mere om dette på eleconomista her.

Artiklens Tags: