Pressemeddelelse - Via Ritzau
I gennemsnit koster det danskerne 206 kr. om måneden at have abonnementer på diverse tjenester. Den type abonnementstjenester, som danskerne primært overvejer at opsige, er streamingabonnementer til film og TV. 16% af adspurgte danskere oplyser, at de overvejer eller vil afslutte én eller flere af deres film- og TV-streamingtjenester. Dernæst kommer prioritetstjenester (f.eks. hurtigere levering), som 13% overvejer eller har besluttet at opsige. Samtidig med at danskerne rydder op i deres abonnementer, er måltidskasser det, som flest (16%) overvejer at få, som de ikke har i dag.
Hvordan ser virksomheder på abonnementstjenester?
Danske virksomheder har forsat stor interesse i abonnementsindtægter på trods af en midlertidig afdæmpet efterspørgsel fra forbrugerne. Adyens undersøgelse viser, at 7 ud af 10 danske virksomheder overvejer at investere i abonnementstjenester i det kommende år. Lidt over hver tredje virksomhed svarer, at de overvejer at udvide deres abonnementstjenester til flere produkter eller ydelser.
-
-
”Antallet af abonnementstjenester fortsætter med at stige, men det er vigtigt for virksomhederne at demonstrere, hvilken værdi deres tjeneste tilbyder. De skal fortsætte med at vinde forbrugernes tillid hver måned. Én af årsagerne til, at denne måde at tilbyde tjenester og produkter er blevet succesfuld, er den problemfrie og friktionsløse betaling. Det gør oplevelsen anderledes for forbrugeren, som ellers gentagende gange skal gennemføre betalinger,” fortæller Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen i Norden og Baltikum.
Tobias Lindh uddyber: ”Abonnementsøkonomien er kommet for at blive. Når konkurrencen bliver hårdere end nogensinde, er virksomheder nødt til at optimere selv de mindste detaljer. Abonnementer forbindes for eksempel med friktionsløse betalinger. I praksis betyder det, at de rette betalingsmetoder er tilgængelige ved tilmelding, og at abonnementet kan fortsætte, selvom brugerens kort bliver ugyldigt, ved tokenisering af kortene. Med disse enkle tiltag kan virksomheder minimere omkostningerne ved mislykkede betalinger, reducere friktion med brugerne og mindske risikoen for tab af abonnenter”.
-
-
Sådan får virksomheder succes med abonnementstjenester
- En skræddersyet oplevelse
Mens forbrugerne værdsætter bekvemmeligheden ved e-handel (40%), er skræddersyede oplevelser også vigtige. Abonnementstjenester er en investering, og derfor forventes der belønninger. Forbrugerne sætter pris på personlige tilbud (23%) og bliver mere loyale, hvis oplevelsen skræddersyes til dem(16%).
- Skab loyalitet
Det kan være svært at skille sig ud og differentiere sig. Forbrugerne oplyser, at god kundeservice øger deres loyalitet over for onlinebutikker (35%), men også personlige rabatter (40%) og nemme afbestillinger og tilbagebetalinger (26%) bidrager til øget loyalitet.
- Valgfrihed blandt betalingsmuligheder
Der er flere populære måder at betale online på. Forbrugerne foretrækker i høj grad at betale med kreditkort (53%). Samtidig er udvalget af de fortrukne alternativer bredt. Det er også almindeligt at foretrække direkte bankbetaling (28%) og betaling med digital tegnebog (26%).
Du kan læse pressemeddelelsen på Via Ritzau her