Sådan overhalede GM Tesla som en af USA's hurtigst voksende producenter af elbiler

General Motors har taget kampen op mod Tesla ved at fokusere på billigere batteriproduktion og en bredere portefølje af elbiler.

General Motors (GM) har længe haft Tesla som sin største konkurrent inden for elbiler. I 2024 oplevede GM en stigning på 50% i salget af elbiler, hvilket bragte deres samlede salg op på 114.432 køretøjer. Dette blev drevet af populære modeller som den nye Chevrolet Equinox EV, der konkurrerer direkte med Tesla Model Y.

Selvom Tesla stadig er markedsleder med 633.762 solgte elbiler i USA sidste år, er deres salg faldet med 5,6%, og GM ser sin chance for at vinde markedsandele.

Batteriproduktion som konkurrencefordel

GM retter blikket mod at skabe en billigere og mere effektiv batteriproduktion, hvilket er afgørende for elbilernes pris og rentabilitet. Til dette formål har GM ansat Kurt Kelty, en tidligere Tesla-medarbejder med stor erfaring inden for batteriteknologi. Kelty var en nøglefigur hos Tesla i deres tidlige dage og hjalp med at udvikle batterier til både Roadster og Model 3. Nu leder han GM’s indsats for at etablere en selvforsynende batteriproduktion i Nordamerika, inspireret af metoder fra kinesiske producenter.

GM har investeret over 7 milliarder kroner i virksomheder, der producerer grafit og lithium, og har indgået aftaler med LG Chem om at producere katoder i Tennessee. Disse tiltag reducerer omkostninger ved transport og øger kontrol over kvaliteten af batterikomponenter. Ifølge Kelty betyder det, at GM kan spare betydelige beløb og undgå forsinkelser og defekte leverancer.



Lavere priser og bredere udvalg

En del af GM’s succes skyldes deres fokus på at gøre elbiler billigere og mere tilgængelige. Den nye Chevrolet Equinox EV, der starter fra ca. 230.000 kr., har været en stor salgsdriver, og en opdateret version af den prisvenlige Chevrolet Bolt er også på vej.

GM tilbyder nu ni forskellige elbilsmodeller i USA, hvilket overgår Teslas fem modeller. Dette giver GM en fordel, da de kan tiltrække kunder i både lavpris- og premiumsegmenterne.

Prisen er nemlig en afgørende faktor for mange forbrugere. Ifølge Ed Kim fra konsulentfirmaet AutoPacific er der en markant stigning i interessen for elbiler, når prisen ligger under 230.000 kr. GM’s strategi om at tilbyde flere modeller i dette prisleje kan derfor gøre en stor forskel.

Teslas udfordringer

Tesla står over for stigende konkurrence, og deres markedsandel er faldende. Deres højt profilerede Cybertruck har solgt skuffende 38.965 eksemplarer, og den høje pris på 700.000 kr. gør den utilgængelig for mange købere. Samtidig har Teslas brandappel taget skade, delvist på grund af Elon Musks kontroversielle opførsel, som har fået mange potentielle kunder til at afvise Tesla.



Fremtiden for GM og Tesla

Mens GM satser på at udvide sin produktion og gøre elbiler mere tilgængelige, er Tesla under pres for at forny sig og møde den stigende konkurrence. GM’s fokus på billigere batterier og et bredt modeludvalg positionerer dem som en stærk konkurrent i et marked, hvor forbrugernes præferencer ændrer sig hurtigt.

Se kilden til indholdet her.

Artiklens Tags: