Kodiak Robotics, en startup fra Silicon Valley, har fundet en ny måde at gøre deres selvkørende lastbiler rentable på. I stedet for at fokusere på offentlige veje med trafik og kompleks infrastruktur har de indgået en aftale med Atlas Energy om at køre sand til oliefelter i West Texas. De private veje, hvor lastbilerne opererer, har færre forhindringer og ingen trafiklys eller fodgængere, hvilket gør det lettere for teknologien at fungere optimalt.
Som Kodiaks CEO Don Burnette siger ifølge Forbes:
"Vi ville finde en industri med et reelt behov, som kunne drage fordel af de styrker, vi har udviklet."
Oliefelter kræver døgndrift og mange chauffører, hvilket gør selvkørende lastbiler til en oplagt løsning.
Vejen til profit: Fra test til virkelighed
Fra starten af 2025 vil Kodiaks lastbiler transportere sand på ruter op til 40 km og køre i et tempo under 32 km/t. Dette gør det lettere for sensorerne at navigere og sikrer en stabil drift. Hvis alt går godt, kan kontrakten med Atlas føre til betydelige indtægter og hjælpe Kodiak mod rentabilitet.
Med de mange timer, som lastbilerne kan køre uden chauffører, kan det vise sig at være en lukrativ forretning.
Kan selvkørende lastbiler slå igennem?
Selvom selvkørende teknologi har haft sine udfordringer – flere firmaer har måttet dreje nøglen om – viser Kodiaks partnerskab med Atlas, at der stadig er potentiale i markedet. Med færre risici ved at køre på private veje ser det ud til, at denne teknologi kan finde sin plads inden for industrien.
For nu ser fremtiden lysere ud for Kodiak og deres robotlastbiler. Spørgsmålet er, hvor hurtigt resten af markedet følger trop.