Mange seniorer kan have en uventet ekstraregning gemt i deres forsikringsaftaler.
Ifølge en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen betaler forsikringskunder over 65 år i gennemsnit højere præmier end yngre kunder – også når risikoen er den samme.
Særligt udsatte grupper
Det skriver SeniorNews.
Undersøgelsen viser, at ældre kunder, kunder med korte uddannelser og dem med lav finansiel forståelse generelt betaler højere marginer på deres bil-, hus- og indboforsikringer.
"Der er højere priser for sårbare grupper,"
lyder det fra Forbrugerrådet Tænk i et høringssvar til undersøgelsen.
Også formanden for Konkurrencerådet, Christian Schultz, understreger skævvridningen:
"Vi kan se, at skadesforsikringsselskaberne tjener flere penge på nogle kundegrupper end andre."
Ifølge Schultz er de kunder, som er mest loyale, blandt dem, der betaler mest.
Merprisen for at være loyal er steget markant over de seneste fem til ti år.
-
-
Konkrete prisforskelle
Analysen viser, at kunder med mindst ti års anciennitet betaler gennemsnitligt:
- 425 kroner ekstra årligt for bilforsikring
- 240 kroner ekstra for indboforsikring
- 443 kroner ekstra for husforsikring
"To ens husstande betaler ofte ret forskellige beløb for deres forsikringer – alene fordi den ene har været kunde i flere år,"
siger Christian Schultz.
Dog viser undersøgelsen også, at det kan betale sig at forhandle.
80 procent af de kunder, der har forsøgt at forhandle, har fået lavere priser, og 86 procent af dem, der skiftede selskab, opnåede en bedre aftale.
Kritiske røster og branchemodstand
Erhvervsminister Morten Bødskov (S) kalder situationen alvorlig:
"Jeg synes, det er helt åbenlyst, at der mangler konkurrence på forsikringsmarkedet,"
udtaler han i en skriftlig kommentar.
Brancheorganisationen F&P afviser dog, at der skulle være problemer med konkurrenceforholdene:
"Vi har en stærk og velfungerende konkurrence på forsikringsmarkedet,"
lyder det fra foreningen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har nu sat en markedsefterforskning i gang for at undersøge, om selskabernes praksis skader konkurrencen. Resultatet kan få betydning for både nuværende og kommende forsikringskunder.