Partiet Alternativet har fremlagt et forslag, der giver cyklister et skattefradrag, hvis de cykler mere end 2 kilometer hver dag – et fradrag, der svarer til de kilometerpenge, bilister kan få. Her ser vi nærmere på forslaget og andre idéer til at styrke cykelkulturen i Danmark.
Cykelfradrag på 3 kr. pr. kilometer
Alternativet foreslår, at cyklister skal kunne få 3 kr. pr. cyklet kilometer som skattefradrag, når de pendler mellem 2 og 24 kilometer dagligt. Forslaget skal ikke kun belønne dem, der allerede cykler til og fra arbejde, men også opmuntre flere danskere til at vælge cyklen frem for bilen. Ifølge Christina Olumeko, mobilitetsordfører hos Alternativet, er formålet at støtte op om danskernes cykelvaner og reducere bilejerskabet, som er blevet mere udbredt i de seneste år.
"Hvis vi som samfund gerne vil have flere til at cykle, så er det et godt sted at starte," udtaler Michael Pedersen, kampagnemedarbejder hos Cyklistforbundet.
Skattefrie arbejdsgiverbetalte cykler og andre goder
Andre forslag handler om at give arbejdsgiverne mulighed for at støtte medarbejdere, der vælger cyklen. Arbejdsgivere, der tilbyder cykler til medarbejderne, kan slippe for beskatning på beløbet, og ordningen vil kunne dække firmacykler eller tilskud til elcykler – især hvis medarbejderen bor i landdistrikter. Det betyder, at en cykel kan betragtes på samme måde som en firmabil, hvor man frit kan bruge den både til arbejde og privat.
-
-
Milliardinvestering i cykelvenlig infrastruktur
Ud over skattelettelser til cyklister vil Alternativet styrke cykelkulturen gennem en massiv investering i cykelinfrastruktur. Partiet foreslår at hæve cykelbudgettet fra 3 til 7 milliarder kroner til oprettelse af supercykelstier og bedre parkeringsforhold ved stationer og offentlige pladser. Ved at forbedre infrastrukturen håber man at gøre cykling mere attraktivt og let tilgængeligt for endnu flere danskere.
Politisk opbakning og diskussion
Forslaget om cykelfradrag har skabt en bred debat på tværs af politiske partier. SF og Liberal Alliance støtter også idéen om at gøre cykling økonomisk fordelagtigt, om end på lidt forskellige måder. Liberal Alliance går ind for en bruttolønsordning, hvor medarbejdere kan købe cykler skattefrit via arbejdsgiveren, mens SF arbejder på en fri cykelordning efter samme model som firmabilordningen.
Cykling som en økonomisk og sundhedsvenlig løsning
Ifølge Transportministeriet kan det danske samfund spare op til 8 kr. pr. kilometer, der flyttes fra bil til cykel. Det skyldes, at cykling både mindsker trængslen på vejene, bidrager til folkesundheden og reducerer CO₂-udslippet. En kombination af skattefordele og bedre cykelinfrastruktur kan derfor ikke kun gavne cyklisterne, men også samfundet som helhed.
Vil cykelfradraget blive en realitet?
Med stor opbakning fra flere partier er der optimisme omkring cykelfradragets fremtid. Som Christina Olumeko fra Alternativet bemærker, er det en fælles ambition på tværs af det politiske landskab at gøre cykling til en mere attraktiv transportform, både økonomisk og praktisk.
Læs mere her.