Skal ladcykler nu til at revolutionere pakkeposten? Svaret er ikke helt som du tror

Ladcykler dukker op overalt i byerne, men kan de virkelig erstatte varevogne til levering af pakker? Flere faktorer spiller ind, og det er ikke så simpelt, som det måske lyder.

Byerne bliver mere og mere proppede med biler, og forurening er en stor udfordring. Her kommer ladcykler ind i billedet. Ifølge en undersøgelse fra University of Westminster kan ladcykler levere pakker op til 60% hurtigere end varevogne og samtidig reducere CO2-udledningen med 90% sammenlignet med dieselbiler.

Økonomisk smart?

Ikke alene er ladcykler mere miljøvenlige, men de er også billigere i drift. Når man sammenligner udgifter til forsikring, vedligeholdelse og brændstof, koster det op til 10 gange mere at levere med en varevogn end med en ladcykel, viser en undersøgelse fra Bruxelles.



Udfordringerne

Selvom ladcykler lyder som den perfekte løsning, er der udfordringer. De er bedst til kortere ture og kan ikke bære store eller tunge pakker. Ladcykler er gode til leveringer på kortere afstande. Det betyder, at de fungerer godt i byer, hvor pakkerne skal hurtigt fra lager til kunder.

Ladcykler kræver mere plads

For at ladcykler virkelig kan gøre en forskel, skal byerne investere i bedre cykelinfrastruktur og skabe micro-depoter. Disse små lagersteder kan placeres centralt i byen, så ladcykler hurtigt kan hente og levere pakker uden at skulle krydse lange afstande.

Så selvom ladcykler ikke vil erstatte varevogne helt, kan de gøre en kæmpe forskel i byens travleste områder, hvor hurtig og grøn levering er nøglen.

Se det originale indhold her.