Stigning i pendling: Denne danske bro tjener virkelig mange penge

En dansk bro oplever en imponerende vækst i indtægter – se hvor meget den forventes at tjene i år før værdiregulering.

Pressemeddelelse - Via Ritzau

Med et gennemsnit på 21.365 passager om dagen i januar-september blev Øresundsbrons samlede vejtrafik 2,6 pct. højere end i samme periode sidste år.

– Pendlingen er i år steget gennem flere måneder, og det er den mest markante ændring i forhold til samme periode sidste år, siger Linus Eriksson, administrerende direktør i Øresundsbron.

Pendlingen med bil steg med 12,5 pct. i forhold til samme periode sidste år, og fire ud af ti rejser blev foretaget med periodekortet ØresundPENDLER+, der giver ubegrænset rejseaktivitet til en fast pris.

Sommertrafikken blev mere spredt i år. Der har aldrig før været så mange passager i august som i år. Tyske kunders rejser steg markant i forhold til sidste sommer, hvilket afspejler sig i salget af kombinationsbilletter til bro og Scandlines-færger.

– Sommeren bød på trafikrekord, når vi opsummerer perioden juni-august. Ud over den stærke trafik med kombinationsbilletter til og fra kontinentet gik det bedre for den svenske fritidstrafik end sidste år. Den danske fritidstrafik faldt en smule, men vel at mærke fra sidste års rekordniveau, siger Linus Eriksson.

Sidste års nedgang i godstrafikken blev i år vendt til vækst. Året begyndte med faldende lastbiltrafik, men siden april har den ligget mere stabilt på samme niveau som sidste år.



– Lastbiltrafikken steg med ca. 6 pct. i september i forhold til samme periode sidste år, så lastbiltrafikken har haft et opsving, siger Linus Eriksson.

Stigningen fortsætter med hensyn til andelen af grønne passager over broen, dvs. køretøjer, der kører på enten el eller brint. Hvis man sammenligner perioden januar-september 2023 med 2024, vil antallet af grønne passager stige med omkring 265.000 rejser, hvilket svarer til en stigning på 58 procent.

Vejindtægterne steg med 45 mio. DKK til 1.395 mio. DKK i årets første ni måneder i forhold til samme periode sidste år. Øresundsbro Konsortiets renteudgifter faldt fra 210 til 141 mio. DKK som følge af faldende inflation og mindre gæld. Driftsomkostningerne steg med 3 mio. DKK til 199 mio. DKK sammenlignet med samme periode sidste år.

Årets resultat før værdiregulering forventes at ligge over det tidligere forventede resultat på 1.400-1.500 mio. kr. og forventes nu at ligge i intervallet 1.500-1.600 mio. kr.