En af de mest eksklusive og hemmelighedsfulde bilproducenter i Europa takker nu af.
Efter mere end 40 år på markedet er det tyske luksusmærke Isdera blevet erklæret konkurs – en beslutning, der markerer enden på en af bilverdenens mest nicheprægede drømme.
Det skriver Nyheder24.
Et navn kun de færreste kender – men som entusiaster elsker
Isdera blev grundlagt i 1982 af Eberhard Schultz, der tidligere arbejdede for Porsche.
Han fik sit job hos bilgiganten ved at bygge sin egen bil og køre den direkte til Porsches hovedkvarter. En usædvanlig tilgang, der gav pote – og som varslede en karriere uden for det almindelige.
Schultz forlod Porsche for at skabe noget helt unikt. Med håndplukkede ingeniører og adgang til Mercedes-motorer begyndte han at bygge superbiler i ekstremt små serier.
Bilentusiasternes våde drøm
Biler som Imperator 108i og Commendatore 112i blev hurtigt kendt i små kredse som sande samlerobjekter.
De kunne køre over 300 km/t og var bygget i så få eksemplarer, at chancen for at eje en var mindre end at vinde i Lotto.
Design, ydeevne og personlighed gik hånd i hånd – og det gjorde Isdera til noget helt særligt i bilverdenen.
Et stille farvel til store ambitioner
Efter salget til Sinfonia Automotive i 2016 satsede Isdera på elbiler.
Commendatore GT skulle være det grønne comeback, men modellen fik aldrig luft under vingerne – og siden har der været tavst fra fabrikken i St. Ingbert.
Nu er det endegyldigt: Maskinerne er slukket, og Isdera har 90 dage til at forsøge at finde en løsning med kreditorerne. Lykkes det ikke, bliver virksomheden helt opløst.
Et ikon i det små siger farvel – og bilverdenen mister en af sine mest eksklusive stemmer.