Store problemer i Rusland: Tæt på kollaps

Det går ikke godt i Rusland.

Massive prisstigninger på leasing og afgifter presser den russiske transportsektor til det yderste.

Eksperter advarer nu om, at én ud af tre virksomheder i branchen er tæt på at gå ned.

Eksploderende omkostninger rammer transportbranchen

Den russiske økonomi er omgærdet af stor usikkerhed, da Kreml holder kortene tæt til kroppen. Men nu peger flere analyser på, at særligt én sektor bløder massivt – nemlig transportbranchen.

Ifølge DenOffentlige vurderes det, at hver tredje russiske transportvirksomhed er konkurstruet.

Den tidligere direktør for den ukrainske nationalbank, Kyrylo Shevchenko, skriver på X (tidligere Twitter), at en kombination af kraftigt stigende leasingafgifter og eksploderende genbrugsafgifter har sendt transportsektoren i frit fald.



Leasingpriser op med 28% – genbrugsafgifter steget 80%

En af hovedårsagerne til kollapset er de stigende omkostninger. Ifølge Shevchenko har leasingafgifterne for virksomhederne steget med 28%, mens genbrugsafgifterne er steget med hele 80%.

Samtidig falder fragtvolumenerne, og lavere takster gør det næsten umuligt for virksomhederne at dække deres stigende udgifter.

Situationen er nu så alvorlig, at transportsektorens ledere har henvendt sig direkte til premierminister Mikhail Mishustin for at bede om en redningspakke. Men selv hvis regeringen griber ind, er det ikke sikkert, at det vil være nok.

Sanktioner presser økonomien – men Rusland holder sig flydende

Siden invasionen af Ukraine i 2022 har Vesten indført hårde økonomiske sanktioner mod Rusland, herunder begrænsninger på finansielle transaktioner, teknologiimport og transportsektoren.

Tanken var, at sanktionerne ville kvæle Ruslands evne til at føre krig ved at gøre det umuligt at opretholde en fungerende økonomi.

Men trods fire års krig er Rusland stadig økonomisk aktivt, og sanktionernes fulde effekt er fortsat usikker.

Den russiske transportsektor kan dog være en af de første industrier, hvor de økonomiske realiteter for alvor begynder at slå igennem. Hvis virksomheder fortsætter med at gå konkurs, kan det få store konsekvenser for den samlede økonomi – og måske endda for krigsindsatsen.

Spørgsmålet er nu, om Kreml kan redde transportsektoren, eller om vi står over for et af de første store økonomiske sammenbrud i Rusland siden invasionen.

Artiklens Tags: