Telia i frit fald: Kunderne vender tommelfingeren ned i ny tilfredshedsmåling

En stor omstilling og utilfredshed med kundeservice har sendt mobilselskabet Telia til bunds i ny undersøgelse.

Konkurrencen på mobilmarkedet er benhård – og kundernes dom kan få store økonomiske konsekvenser for teleselskaberne.

Det viser en dugfrisk undersøgelse, hvor tusindvis af mobilbrugere har vurderet deres teleselskab på blandt andet service, dækning og generel tilfredshed.

Og her er det især ét selskab, der må notere sig et markant nederlag.

Telia i bund – lige før navneskifte

Det skriver B.T. på baggrund af Loyalty Groups seneste Brancheindex Mobil.

Her lander Telia, som snart bliver til Norlys, på en suveræn sidsteplads i tilfredshed blandt egne kunder.

”De er gået massivt tilbage de seneste år,” siger Lars Jepsen, seniorkonsulent i Loyalty Group, og kalder udviklingen “ikke som håbet” i forbindelse med det forestående ejerskifte.

Det er især udfordringer med kundeservice og overgangsprocessen til Norlys, der trækker ned i vurderingen.



Telesektorens store spillere halter

Ifølge analysen er det generelt de såkaldte storebror-selskaber – som Telia, Telenor og YouSee – der får de laveste karakterer.

Omvendt ser det bedre ud hos mindre selskaber og lavprisselskaber. For femte år i træk ligger CBB øverst på listen over de mest tilfredse kunder.

Dog viser målingen, at selv CBB har fået en mindre tilbagegang – og at konkurrenten 3 Mobil nærmer sig.

”3 Mobil går frem – og det har de gjort i tre år,” siger Lars Jepsen.

Produktet fungerer – men servicen halter

Generelt er danskerne godt tilfredse med den tekniske kvalitet af mobilnettet. Dækning, hastighed og stabilitet scorer højt i undersøgelsen, og problemer med f.eks. 3G og 5G er stort set forsvundet.

Men det er især kundeservice og kommunikation, der får kritik – og det kan i sidste ende afgøre, om kunderne bliver eller skifter.