Temu sat på pause: Populær platform tager stilling

Den kinesiske handelsplatform Temu, som på rekordtid er blevet populær blandt danske forbrugere, møder nu modstand fra Ønskeskyen.

Forud for Black Friday og jul har Ønskeskyen besluttet at boykotte Temu midlertidigt og delvist, hvilket betyder, at Temu ikke længere vil blive vist i appens inspirationsunivers.

Hvorfor boykottes Temu?

Ifølge Ønskeskyens kommercielle direktør, Morten Bjørn Mortensen, skyldes boykotten bekymringer over varernes kvalitet og miljøpåvirkning:

"Vi ved fra undersøgelser og fra brugere, at mange af varerne ikke lever op til forventningerne. I værste fald ender de i skraldespanden. Det er på tide at gøre noget," forklarer Mortensen.

Denne beslutning betyder, at Temu-varer ikke længere præsenteres som gaveidéer i appens populære "gavegenerator", der anbefaler gaver baseret på brugernes data.

Samtidig har Ønskeskyen valgt at takke nej til markedsføringskroner fra Temu.

300.000 Temu-ønsker i skyen

Temu har allerede gjort et stort indtog blandt Ønskeskyens brugere, hvor der ifølge Mortensen i øjeblikket findes omkring 300.000 Temu-relaterede ønsker.

Platformen oplever desuden en stigning på 10-12 millioner nye ønsker om ugen i højsæsonen. Derfor blev beslutningen om at tage afstand fra Temu truffet for at undgå, at flere forbrugere blev skuffede over produkterne.

Hvad betyder boykotten for brugerne?

Selvom Temu-varer ikke længere fremgår af gaveforslagene, kan brugerne stadig tilføje Temu-produkter til deres private ønskelister.

Denne fleksibilitet skyldes, at Ønskeskyen ønsker at respektere brugernes individuelle præferencer:

"Det er en privat sag, når man laver en ønskeliste," understreger Mortensen.

En del af en større trend

Ønskeskyens beslutning er ikke en enestående handling. Tidligere har Reshopper, en dansk gensalgsplatform, også valgt at blokere Temu-produkter og reklamer fra deres platform.

Dansk Erhverv ser positivt på denne udvikling og håber, at flere virksomheder vil følge trop:

"Det er dejligt, at virksomheder begynder at kigge på egen ageren i markedet og tager stilling til, hvad man mener om en spiller som Temu," udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv ifølge TV2.



En boykot med konsekvenser

Ønskeskyen anerkender, at beslutningen om at tage afstand fra Temu kan få økonomiske konsekvenser.

Temu er en af verdens største annoncører, og samarbejdet har tidligere genereret indtægter for platformen gennem henvisninger og reklamer.

Alligevel mener Mortensen, at handlingen var nødvendig for at beskytte brugernes tillid og appens troværdighed.

Hvad bringer fremtiden?

Temu vil fortsat være genstand for kritik og øget opmærksomhed fra virksomheder og forbrugere, især når det kommer til varernes kvalitet og platformens overholdelse af EU-regler.

Om Ønskeskyen genoptager samarbejdet med Temu afhænger ifølge Mortensen af, om handelsplatformen lever op til de gældende standarder i fremtiden.

Læs mere her.

Artiklens Tags: