Den kinesiske producent af luksus-elbiler, har i september 2024 leveret hele 21.352 køretøjer, hvilket er en stigning på 39,5% sammenlignet med samme periode sidste år og 52% mere end i august. Dette bringer det samlede salg for året op på 98.561 biler, hvilket er 21% mere end året før. Stigningen i salget er især drevet af Xpengs nye sub-brand, Mona, hvor modellen Mona M03 solgte over 10.000 enheder alene i september. Denne model har en startpris på omkring 120.000 kroner – cirka halvdelen af prisen på Teslas Model 3 og Model Y.
På trods af udfordringer i den kinesiske økonomi, herunder en nedgang i ejendomsmarkedet og langsom genopretning efter COVID-19-lockdowns, har markedet for elbiler holdt stand. Andelen af nye grønne biler udgør nu omkring 50% af det samlede bilsalg i Kina. Samtidig ses en stigende tendens til premiumkøretøjer, hvilket kan gavne Xpeng, der hovedsageligt konkurrerer i det højere prissegment af elbiler.
Premium-markedet styrker Xpeng
En anden væsentlig faktor, der styrker Xpengs position, er de kinesiske statslige incitamenter, som giver op til 10.000 kroner i rabat for forbrugere, der skifter fra benzin- til elbiler. Derudover har regeringen lanceret en stimuluspakke, som skal fremme forbrug og stabilisere økonomien gennem rentenedsættelser og finansiel støtte. Dette kan give forbrugerne flere penge mellem hænderne og yderligere booste salget af elbiler.
-
-
Aktiekursen svinger
Selvom Xpengs aktiekurs har oplevet betydelige udsving de seneste tre år, hvor aktien faldt 80% i 2022 efter en stigning på 18% året før, har den vist en vis stabilisering i 2023 med en stigning på 47%. På trods af den usikre globale økonomi og mulige kommende rentenedsættelser står Xpeng til at drage fordel af øget efterspørgsel på deres nye modeller.
Xpeng-aktien handles i øjeblikket til omkring 1,9 gange de forventede indtægter, hvilket er højere end konkurrenterne Nio og Li Auto. Alligevel har selskabets finansielle resultater vist en betydelig forbedring i 2024, hvor omsætningen i andet kvartal steg med 54,1% år-til-år til næsten 10 milliarder kroner. Dette skyldes primært salget af deres luksuriøse X9 MPV og en licensaftale med Volkswagen.
Fremtiden ser lys ud
Selvom der altid er usikkerheder på markedet, ser Xpeng ud til at have positioneret sig godt med både premium- og lavprismodeller, som kan drage fordel af de nuværende økonomiske incitamenter og markedets udvikling. Om aktien vil fortsætte sin opadgående kurs eller opleve flere udsving, er dog endnu uvist.
Se det originale indhold her.