Tesla rapporterede rekordhøje leveringer på 495.570 elbiler i fjerde kvartal 2024, men tallet levede ikke op til analytikernes forventninger om over 510.000. Dette førte til et fald på 6% i aktiekursen.
Årsleveringerne endte på 1.789.226 køretøjer, hvilket markerede det første årlige fald i Teslas historie, ned fra 1,81 millioner året før. Tesla forventer dog “svag vækst” i leveringer for 2025, mens Elon Musk forudser en stigning på 20–30% det kommende år.
Vækst i energiforretningen
På trods af faldet i billeveringer opnåede Tesla fremgang i sin energiforretning, med en samlet energilagringskapacitet på 31,4 GWh for 2024—mere end en fordobling i forhold til 2023. Cybertruck-produktionen rapporterede også for første gang en positiv bruttoavance.
Tesla har desuden planer om at introducere mere prisvenlige elbiler i 2025, med forventet produktion i første halvår og en planlagt vækst på 50% i volumen.
-
-
Aktiepriser og politisk støtte
Tesla-aktien steg med 63% i 2024, trods et fald i årets sidste måneder. Efter Donald Trumps valgsejr i november steg aktien til et rekordhøjt niveau på 3.500 kroner den 18. december. Trumps administration forventes at fremme selvkørende bilteknologi, hvilket har skabt optimisme for Teslas Robotaxi-forretning, en vigtig vækststrategi.
Selvom Trump potentielt kan fjerne subsidier til elbiler i USA, vurderes Tesla at være bedre stillet end sine konkurrenter, da virksomheden kan klare sig bedre uden støtteordninger.
Konkurrence fra Kina
Kinesiske bilproducenter, især BYD, udgør en stigende trussel mod Tesla. BYD leverede 4,3 millioner biler i 2024, heraf 1,76 millioner rene elbiler. Tesla har forsøgt at konkurrere med rabatter på det kinesiske marked, men disse tiltag har reduceret profitmarginerne markant.
Tesla står overfor store udfordringer i 2025, men væksten i energiforretningen og fremtidige modeludgivelser kan holde optimismen oppe blandt investorer.
Se kilden til indholdet her.