Tesla undersøges efter dødsulykke med selvkørende software

Tesla står nu over for en ny udfordring, efter det amerikanske transportministerium har iværksat en undersøgelse af bilproducentens Full Self-Driving (FSD) teknologi.

Denne undersøgelse er et resultat af flere rapporter om ulykker, herunder en tragisk hændelse, hvor en fodgænger blev dræbt under dårlige vejrforhold.

Omfanget af undersøgelsen

Undersøgelsen omfatter de 2,4 millioner Tesla-biler, der kører på amerikanske veje. Myndighederne undersøger fire forskellige hændelser, hvor Teslas selvkørende software har været involveret i ulykker, og i én af dem blev en fodgænger ramt og dræbt under lav sigtbarhed.

Tesla’s teknologi under lup

De føderale myndigheder fokuserer på, hvordan systemet håndterer situationer med lav sigtbarhed, og om Tesla har opdateret systemet for at forbedre dets funktionalitet i sådanne situationer. Tesla har endnu ikke kommenteret undersøgelsen.



Reaktionen på markedet

Tesla-aktien faldt med 0,5% i førmarkedet, mens Nasdaq-futures steg med 0,5%. Denne kursreaktion kommer i kølvandet på nyheden om den igangværende undersøgelse.

Teslas vision for fremtidens kørsel

Tesla beskriver deres Full-Self Driving teknologi som et system, der kræver "minimal indgriben fra føreren", men de understreger, at det stadig ikke gør køretøjet fuldt autonomt. Elon Musk, Teslas CEO, har dog udtalt ifølge Forbes, at han forestiller sig, at ejere snart vil kunne:

"falde i søvn og vågne op ved deres destination".

Selvom Tesla’s teknologi stadig kræver førerens opmærksomhed, har virksomheden store ambitioner om at gøre autonom kørsel til kernen i deres fremtidige produkter. Tesla præsenterede for nylig deres kommende førerløse taxier under en "robotaxi"-begivenhed, hvilket viser deres langsigtede satsning på selvkørende teknologi.

Tidligere undersøgelser

NHTSA har tidligere lanceret flere undersøgelser af både Teslas FSD og Autopilot systemer, og tidligere på året rapporterede myndighederne om 211 tilfælde af ulykker, hvor Tesla-biler kørte med de semi-autonome systemer aktiveret.