Teslas konkurrent kritiserer elbilmarkedet: "De fleste elbiler er dårlige"

Peter Rawlinson, direktør for Lucid Motors og tidligere Tesla-ingeniør, langer ud efter elbilmarkedet i USA og fremhæver kinesiske bilproducenter som førende på flere områder.

Peter Rawlinson er administrerende direktør for elbilproducenten Lucid Motors og tidligere vicepræsident for ingeniørarbejde hos Tesla, har ikke meget positivt at sige om det nuværende elbilmarked i USA.

I en podcastudtalelse kalder han mange af de elbiler, der er tilgængelige på markedet, for "decideret dårlige".

Skarp kritik af elbilernes kvalitet

På podcasten Cars and Culture blev Rawlinson spurgt, om elbiler har et imageproblem i USA. Hans svar var skarpt og han udtalte følgende ifølge BusinessInsider:

"Problemet er ikke perception, men virkelighed. [...] Mange amerikanere har kørt elbiler, der simpelthen er dårlige. Jeg ved det, fordi jeg selv har kørt konkurrenternes biler,"

Han tilføjede, at de amerikanske forbrugere ikke har fået tilstrækkeligt gode elbiler, hvilket har svækket tilliden til markedet.

Lucid Motors, der blev grundlagt med Rawlinson ved roret i 2019, er ved at lancere sin nye luksus-SUV, Gravity, som skal sættes i produktion i slutningen af næste år. Bilen forventes at koste 94.900 dollars (cirka 663.000 kroner).

Lucid kæmper i "dødens dal"

Selvom Lucid har positioneret sig som teknologisk førende, kæmper virksomheden økonomisk. Sidste kvartal rapporterede Lucid en omsætning på 1,4 milliarder kroner og et nettotab på 6,6 milliarder kroner. I august modtog de en investering på 10,6 milliarder kroner fra Saudi-Arabiens offentlige investeringsfond, som er hovedaktionær.



Kina fører an i elbilteknologi

Mens væksten i salget af elbiler i USA er bremset op, især på grund af manglen på prisvenlige modeller, stormer kinesiske producenter som BYD og Xiaomi frem. Disse virksomheder tilbyder avanceret teknologi til lavere priser, hvilket presser vestlige bilproducenter, selvom høje toldsatser forhindrer dem i at sælge i USA.

Den gennemsnitlige pris på en elbil i USA lå i september på cirka 400.000 kroner sammenlignet med 344.000 kroner for en bil med forbrændingsmotor.

Rawlinson påpegede, at kinesiske producenter som BYD er foran amerikanske rivaler inden for batteriteknologi og avancerede førerassistentsystemer. Samtidig nyder kinesiske producenter godt af massive statstilskud.

Kina har en fordel i deres sammenhold

Ifølge Rawlinson har kinesiske bilproducenter en strategisk fordel, fordi regeringen styrer branchen i én retning.

En analyse fra Centre for Strategic and International Studies viste tidligere i år, at Kina siden 2009 har støttet sine elbilproducenter med mindst 1.600 milliarder kroner, hvilket har styrket deres dominans på markedet.

Rawlinson afsluttede med en bemærkning om, at mens Kina måske fører i visse teknologiske områder, mangler mange af deres producenter endnu at matche Tesla på kernekompetencer som effektiv drivlinjeteknologi. For Lucid Motors er udfordringen at bevise, at avanceret teknologi kan gå hånd i hånd med økonomisk bæredygtighed.

Artiklens Tags: