Topchef lover lavere priser – men forbrugerne mærker intet

Direktøren for Forbrugerrådet Tænk retter nu skarp kritik mod Salling Group og dens topchef, som ifølge hende lover noget, forbrugerne slet ikke oplever i virkeligheden.

Direktøren for Forbrugerrådet Tænk retter nu skarp kritik mod Salling Group og dens topchef, som ifølge hende lover noget, forbrugerne slet ikke oplever i virkeligheden.

I Salling Groups årsrapport for 2024 lyder det ellers fra administrerende direktør Anders Hagh, at koncernen har taget "afgørende skridt" for at imødekomme kundernes bekymringer over de høje fødevarepriser.

"Vi lancerede flere store priskampagner på essentielle dagligvarer og samarbejdede med leverandører for at sænke fødevarerpriser," lyder det i rapporten.

Det skriver B.T..



“Det kan man ikke mærke ved køledisken”

Hos Forbrugerrådet Tænk har man dog svært ved at genkende virkeligheden i de udmeldinger.

"Det er bestemt ikke noget, forbrugerne kan mærke, når de står ved køledisken," siger direktør Winni Grosbøll.

Hun peger på, at både leverandører, producenter og supermarkeder skubber skylden rundt for de stigende priser – uden at nogen reelt tager ansvar.

"Vi kan heller ikke gennemskue, hvor i kæden fløden skummes," siger hun.

Producenter sender aben videre

Et konkret eksempel på uklarheden kom tidligere fra slikgiganten Mondelez, der står bag Marabou.

"Det er ikke os, der sætter prisen i butikkerne, det gør butikskæderne," sagde pressechef Øyvind Olufsen til B.T. i februar.

Tænk: Lad konkurrencemyndighederne undersøge

Winni Grosbøll efterlyser nu, at myndighederne går ind i sagen.

"Vi mener, at konkurrencemyndighederne bør kigge på, hvad der er grund til, at fødevarepriserne er steget så meget og ikke falder i takt med inflationen," siger hun.

For selvom inflationen er faldet – og råvarepriserne med den – er det altså stadig de høje priser, der møder kunderne i supermarkedet.