Toyota er vant til at navigere roligt gennem økonomiske storme, mens konkurrenterne kæmper for at finde fodfæste. Men nu er verdens største bilproducent ramt af to uventede problemer: en svag yen og en lokal skandale om sikkerhedscertificering.
Valutaproblemer og skandaler
Toyota har længe haft fordel af en svag yen, som har styrket deres konkurrenceevne på eksportmarkederne. Men denne fordel kan være ved at forsvinde, da yennen nu er begyndt at styrke sig igen. Samtidig er der opstået en skandale i Japan, hvor Toyotas sikkerhedscertificering er blevet kritiseret. Dette har reduceret efterspørgslen på hjemmemarkedet markant.
-
-
Økonomiske resultater
Til trods for udfordringerne kunne Toyota rapportere en driftsoverskud på 17% i første kvartal af 2025 sammenlignet med året før, hvilket svarer til over 8,4 milliarder dollars. Den svage yen bidrog væsentligt til denne stigning, men den nuværende styrkelse af yennen skaber usikkerhed for fremtiden. Ifølge en analyse fra Financial Times er Toyota blevet ramt af faldende salg på vigtige markeder som Japan og Kina, hvilket har skræmt investorerne.
Hybridstrategi og fremtidige udsigter
Toyota har været langsom til at omfavne elbiler sammenlignet med konkurrenterne, men deres langvarige fokus på hybridbiler ser nu ud til at betale sig. Mens mange af deres konkurrenter, som GM og Volkswagen, skærer ned på elbilproduktionen, nyder Toyota godt af stigende salg af deres hybridmodeller. I USA steg Toyotas hybridsalg med 50% i 2023.
Toyota forventer dog, at deres omsætning vil falde med 19,3% i det kommende regnskabsår, og de forudser, at overskuddet vil falde med næsten 39%. Denne pessimistiske prognose har ikke hjulpet aktiekursen, som er faldet med cirka 35% fra begyndelsen af juli til begyndelsen af august, men har dog genvundet 13,5% de seneste dage.
Toyotas evne til at vende kriser til fordele bliver igen sat på prøve. Mens hybridstrategien giver en vis robusthed, afhænger meget af, hvordan valutaudviklingen og skandalen håndteres fremover.
Se det originale indhold her.