Toyota, som allerede er Jobys største eksterne aktionær, har tidligere investeret 2,7 milliarder kroner ($394 millioner) i virksomheden i 2020. Den nye investering vil blive foretaget i to lige store rater – den første forventes afsluttet inden årets udgang, og den anden i 2025. Investeringen, der er underlagt regulatoriske godkendelser, vil blive gjort i form af kontanter for almindelige aktier, ifølge en fælles udtalelse fra de to virksomheder onsdag.
Joby vil bruge midlerne til certificering og kommerciel produktion af deres elektriske lufttaxier. Det børsnoterede firma har meddelt, at det sigter mod at starte kommercielle tjenester i Dubai i slutningen af 2025, hvor passagerer kan flyve fra Dubai International Airport til den ikoniske, palmeformede ø, Palm Jumeirah. Jobys fly, som afventer godkendelse fra den amerikanske Federal Aviation Administration, er designet til at transportere fire passagerer plus en pilot med hastigheder på op til 320 km/t (200 miles per hour). I en tidligere testflyvning har flyet fløjet over 240 km på en enkelt opladning.
Præsident og CEO for Toyotas nordamerikanske aktiviteter har udtalt ifølge Forbes:
“Vi deler Jobys synspunkt om, at bæredygtig flyvning vil spille en central rolle i at afhjælpe nutidens vedvarende mobilitetsudfordringer.”
-
-
Tidligere investeringer og fremtidig vækst
Toyota ledte Jobys $590 millioner Series C-runde i 2020. Joby har også modtaget investeringer fra SK Telecom, det sydkoreanske telekommunikationsselskab kontrolleret af milliardæren Chey Tae-won, og Uber Technologies, blandt andre. Den 15 år gamle virksomhed blev børsnoteret i 2021 gennem en fusion med et "blank check"-selskab, der værdiansatte firmaet til 49 milliarder kroner ($6,6 milliarder).
Toyota er verdens førende bilproducent, de har i de seneste år satset på fremtidens transportteknologier med håbet om at kunne inkludere dem i deres produktlinje, der omfatter elektriske køretøjer og hybridbiler. Deres venturekapitalarm, Toyota Ventures, har investeret i startups som May Mobility, der udvikler selvkørende busser, og Ion Storage Systems, en amerikansk producent af solid-state-batterier, som lover højere energilagringskapacitet til elbiler.
Morgan Stanley har vurderet, at markedet for elektriske flyvende taxaer kan være mere end 7.000 milliarder kroner ($1 trillion) værd inden 2040. Andre virksomheder, der også satser på dette spirende marked, inkluderer det sydkoreanske konglomerat Hanwha, som har investeret i den amerikanske lufttaxiudvikler Overair, og den kinesiske tech-gigant Tencent, der har investeret i den tyske rival Lilium.