Flere danske virksomheder har fået et usædvanligt brev ind ad døren.
Afhængigt af deres samarbejde med USA skal de nu skrive under på, at deres interne mangfoldighedsprogrammer ikke overtræder amerikansk lovgivning.
Det skriver DR, som beskriver, hvordan brevet har skabt stor forvirring i både erhvervsliv og organisationer.
Ifølge Dansk Erhverv vækker formuleringen "irritation, usikkerhed og forvirring" blandt virksomhederne.
Trump-opgør sætter dansk erhvervsliv under pres
Brevet er udsendt til leverandører, der har samarbejde med det amerikanske udenrigsministerium – og det er ikke tilfældigt.
Kravet er nemlig en del af tidligere præsident Trumps opgør med det såkaldte DEI-arbejde (Diversity, Equity, Inclusion), som han anser for at være i strid med amerikanske værdier.
Virksomhederne skal derfor bekræfte, at de ikke har særlige programmer, der favoriserer bestemte grupper.
-
-
Hvad skal virksomhederne egentlig skrive under på?
Ifølge Dansk Erhverv er det uklart, hvad underskriften helt præcist dækker over.
"Det er meget vagt formuleret, og derfor skaber det en enorm tvivl hos virksomhederne. Man kører lidt en skræmmekampagne fra USA," siger Søren Friis Larsen, USA-chef i Dansk Erhverv.
Hos Dansk Industri er man heller ikke begejstret.
"Det bliver ikke nemt at navigere i Trumps nye verden," siger rådgivningsdirektør Kinga Szabo Christensen.
Skal virksomheder tone ned for diversitet?
Dansk Industri har tidligere rådet sine medlemmer til at være forsigtige med, hvordan de omtaler deres mangfoldighedsarbejde – fx ved at undgå ord som "diversitet" i officielle dokumenter.
Men både DI og Dansk Erhverv understreger, at virksomheder ikke skal opgive deres værdier.
"I DI tager vi kraftig afstand fra Trumps retning. Diversitet og inklusion er afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne," siger Kinga Szabo Christensen.
Hos Dansk Erhverv anbefales det at stå fast – men med sproglig omtanke.
"Meget af det handler helt lavpraktisk om hvilke ord man bruger om tingene, og så kan man gå langt, hvis man har lidt fleksibilitet her," siger Søren Friis Larsen.
Brevet er ikke kun sendt til danske virksomheder. Også virksomheder i Frankrig og andre lande har fået samme besked – og presset på europæisk erhvervsliv ser dermed kun ud til at vokse.