Kampen mellem Coca-Cola og Pepsi har fået en ny dimension – og denne gang er det ikke smagen, der er i fokus, men derimod politik og toldsatser.
Ifølge Wall Street Journal rammer Donald Trumps omfattende handelskrig nu også læskedriksmarkedet. Mere præcist er det Pepsi, der står til en økonomisk øretæve, mens rivalen Coca-Cola slipper uden om.
-
-
En forskel på 10 procent
Den nye amerikanske toldpolitik betyder, at Pepsis smagskoncentrat, som produceres i Irland, pålægges 10 procent importtold. Coca-Cola, der derimod fremstiller sin koncentratblanding inden for USA’s grænser, går fri af den ekstra udgift.
"Det her giver Coca-Cola en tydelig konkurrencemæssig fordel," lyder vurderingen fra markedsanalytikere i kølvandet på afsløringen.
Selvom begge producenter risikerer at blive ramt af nye toldsatser på aluminium til dåseproduktion, er det især Pepsis internationale forsyningskæde, der skaber problemer under det nye regime.
Pris- og profitpres kan ramme Pepsi
Hvis tolden træder i kraft som ventet, vil Pepsi enten skulle hæve prisen på deres produkter for at dække merudgiften – eller æde tabet og dermed se deres marginer blive udhulet.
"10 procent på smagskoncentrat er ikke uvæsentligt, når man opererer med masseproduktion og lave marginer," vurderer en branchekilde.
For investorerne kan konsekvensen hurtigt blive lavere indtjening og svækket konkurrencekraft – særligt hvis Coca-Cola vælger at holde priserne i ro.
Historisk rivalisering med nyt twist
Pepsi og Coca-Cola har siden 1980’erne kæmpet side om side om forbrugernes gunst – i supermarkeder, på stadioner og i reklameblokke.
Men hvor kampen førhen handlede om branding og produktplacering, er det nu toldsatser og produktionslokationer, der potentielt afgør slaget.
En ny front i den klassiske Cola-krig er åbnet – og denne gang er det ikke forbrugernes smagsløg, men internationale handelsregler, der sætter dagsordenen.