Pressemeddelelse - Via Ritzau
Tolden omfatter både færdigsamlede biler og et bredt udvalg af dele og komponenter, hvilket gør den særlig vidtrækkende. Den globale bilindustri er i dag stærkt integreret på tværs af grænser, og en ændring i toldstrukturen ét sted kan få effekter langt ud over det umiddelbart ramte marked.
-
-
"Det her handler ikke kun om import af færdige biler. Når tolden også rammer dele og komponenter, påvirker det hele værdikæden. Produktionsstrømme, der i dag er internationalt integrerede, bliver pludselig mere sårbare," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
I en dansk kontekst er den direkte betydning dog begrænset. Amerikanskproducerede biler udgør kun en meget lille andel af nyregistreringerne i Danmark, og langt de fleste importerede biler kommer fra europæiske eller asiatiske produktionsanlæg – primært i Tyskland, Frankrig, Japan og Sydkorea.
Heller ikke på eksportområdet ventes store danske konsekvenser i første omgang. Danmark har ikke en væsentlig rolle som leverandør af underkomponenter eller teknologi til bilproduktion i USA. Effekten af tolden rammer derfor primært større europæiske og asiatiske leverandørlande, som i højere grad er integreret i de amerikanske bilproducenters forsyningskæder.
"Danske bilkøbere vil næppe opleve mærkbare ændringer på kort sigt. Vores import er i meget lille grad afhængig af amerikansk produktion, og Danmark er ikke eksponeret ift. eksport til indenlandsk amerikansk bilproduktion" forklarer Mads Rørvig.
-
-
På længere sigt vil udviklingen dog afhænge af, hvordan handelsrelationerne mellem USA og EU udvikler sig, og hvordan bilproducenterne globalt tilpasser sig de ændrede rammevilkår.